Elektrifisert Golf

VW e-Golf: Vi har prøvekjørt en av de aller mest spennende, nye bilene som lanseres. I mai kommer de første eksemplarene til Norge.

 

Berlin:

Hvorfor skal det være nødvendig å skille seg ut når man ønsker å kjøre elektrisk bil?

Tekst og foto: Morten Larsen

Endelig en bilprodusent som ikke har behov for sært og spesielt design på sine elektriske biler. Først kom VW eUp, nå kommer VW e-Golf.

Enkelte spør om denne er konstruert som en elbil, eller om de bare har hivd ut motoren og montert en batteripakke. De har så absolutt et poeng. Men VW har skjønt det; Golf er en velkonstruert bil, så har de rett nok hivd ut fossilmotoren og drivverket, men de har konstruert om plattformen og skreddersydd en kraftig batteripakke i senter av bilen.

Resultatet er en elbil konstruert fra bånn av, men bygget opp med velprøvede komponenter, for eksempel er bakakselen den mest avanserte på Golf; multilink.

Forhåndssalget startet 24. februar, og salget overgår de mest optimistiske forventningene. Importøren Harald A Møller har over 1.600 bestillinger på e-Golf. Selvsagt er en god del av disse til forhandlere, men under pressevisningen fikk vi vite at nesten 1.000 av disse er solgt til kunder på kontrakt.

– Vi har en målsetting om å selge 2.000 biler i 2014, sier VW informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A Møller. Vi tror det vil bli solgt atskillig flere.

God som Golf

For e-Golf er en kjempefin bil. Akkurat like komfortabel som Golf 7, med en følelse av å kjøre en større bil med god komfort.

Uten en støyende motor er e-Golf selvsagt svært stillegående, så stille at man hører dekkene arbeide mot asfalten. Paradoksalt nok kan det derfor oppleves som at e-Golf støyer mer, men det er fordi lyden fra bildekk som treffer hull og ujevnheter i asfalten kamufleres effektivt av den støyende motoren i en vanlig Golf.

En prøvetur på 2 – 3 mil er selvsagt ikke nok til å teste bilens kjøreegenskaper fullt ut, men faktum er at vektfordelingen i e-Golf er vesentlig mer ideell. Batteriet er nemlig “formsydd” slik at det ligger i midten av bilen (se bildet), og gir dermed bilen et lavere tyngdepunkt. Bilen føltes stø som fjell i svingene, men mer sammenligning med en Golf drevet av fossilt drivstoff må til for å få svar på spørsmålet.

Hva dette har fått å si for vinteregenskapene er vi svært spent på.

God spredning

VW Golf runder 40 år den 29. mars. Arvtageren etter Bobla har vært en suksess, 30 millioner biler er produsert, og 200.000 biler har havnet her i landet gjennom tidene.

65 VW-forhandlere står klare til å ta imot og selge e-Golf, ifølge Jan Tore Kopperud. Han er produktsjef på Golf hos Harald A Møller.

– Det som overrasker litt, er at det ikke er slik at det hovedsakelig er i og rundt de større byene det selges elektriske biler. Det har vært god spredning rundt om i landet på de 1.700 eUp vi har levert siden lanseringen, påpeker Kopperud.

Hvordan er så ytelsen på e-Golf? Vårt møte med den nye elbilen ga oss et aldri så lite hakeslepp. Vi vet at dreiemomentet på elbiler er høyt allerede fra stillestående, men bak rattet i en Golf er det uvant og imponerende med såpass brutal akselerasjon som denne ga.

Maks rekkevidde er 190 kilometer, men det er under helt ideelle kjøreforhold og neppe særlig realistisk å oppnå. Importøren oppgir klokt og nøkternt en rekkevidde på 85 km om vinteren. Det avhenger selvsagt av hvor mye energi du bruker til kupévarme og bruk av varmetrådene i bakruta og i setene.

Ett stalltips er å bruke litt setevarme for komfortens skyld, og unngå å bruke for mye varme i kupéen. Det stjeler nemlig mye batterikapasitet.

Privilegerte

Toppfarten er sperret på 140 km/t, og årsaken er at over den hastigheten brukes det enormt med energi å presse bilen gjennom luften (ofte kaldt luftmotstand).

0 til 100 km/t går unna på formidable 10,4 sekunder, og det er nok mang en sporty, motorisert bil som kommer ut fra start langt etter en e-Golf når trafikklyset skifter til grønt.

Norske kunder er som de fleste innser svært privelegert i europeisk sammenheng. Så også når det gjelder e-Golf, som i Europa prismessig ligger på samme nivå som en dyr Passat; det vil si at den her skulle ligget på rundt 400.000,-. I Norge vil e-Golf koste fra 251.800,-.

– På grunn av at den er en såvidt dyr bil i Europa, har den fått mye utstyr, forteller Jan Tore Kopperud.

– Bilene vi tar til Norge blir levert med enda mer tilleggsutstyr, så som tretthetsvarsler, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse, Frontassist med City Nødbrems, adaptiv cruise control samt jekk og hjulvinne. e-Golf får en fet DAB+ radio med navigasjon i Norge. Bare denne koster 17.000,- i andre modeller, men er altså standard i Norge, påpeker Kopperud

Han fremhever at bilen er den første hvor alle lysene er LED-lys, som ikke bare gir et klart og tydelig lys, men som forbruker svært lite strøm. Batteriet lages av VW selv, men cellene er produsert av Samsung. Garantien på batteriet gjelder til bilen har kjørt 160.000 km eller 8 år.

– Batteriet er konstruert for å holde bilens levetid, og vel så dét, påpeker Kopperud. – Celler som mot formodning skulle svikte kan byttes ut, én av gangen.

Rekkeviddeangst

e-Golf leveres med kabel for hurtiglading, Wallbox eller vanlig stikkontakt, og 13 timer tar det å lade på en vanlig stikkontakt (Type 2), enten den er på 10 eller 16 ampére. Det utgjør ingen forskjell. Med Wallbox montert i garasjen går ladingen unna på 8 timer. Da er batteriet fulladet. Hurtiglading tar 30 minutter og stopper når batteriet er 80% ladet.

Stjålne ladekabler har vært et brennhett tema. Det har VW løst ved at kabelen låses til bilen.

Hvis du ønsker å følge med på ladeprosessen, starte oppvarming av kupéen, finnes det en app for smarttelefoner hvor du kan ha full kontroll med ladingen.

Resevehjul finnes ikke, i likhet med de fleste bilene som selges idag leveres e-Golf med et reparajonssett med skum og trykkluft. I en elbil forventer man ikke at det er plass til reservehjul, men det pussige er at batteriets plassering gjør at det faktisk er plass til reservehjul.

Antagelig er det behovet for å spare vekt som har gjort at det ikke er satt av plass til et reservehjul. I et land som Norge, hvor vinterkulda kan gjøre at man ikke får brukt reparasjonssettet, bør det være mulig å ta med et nødhjul. Skulle man være så uheldig å få ødelagt et hjul oppe på vidda midtvinters, kan det bli en utfordring å komme videre. Vi tror den norske importøren vil jobbe for at e-Golf skal utstyres med reservehjul.

Varmepumpe eller ikke

Bilen er superlett å kjøre, med bare ett gir forover og revers. Og i motsetning til BMW i3, som gjenvinner bremseenergi enten du vil eller ikke, har VW e-Golf tre trinn på gjenvinning av bremseenergi. De tre trinnene velger man ved å vippe girstangen til venstre, så kan trinn 1, 2 eller 3 velges sekvensielt. Hvilket trinn du velger synes på dashbordet.

Det som skjer er at elektromotoren fungerer som en motorbrems for å samle inn energi og lade opp batteriet (rekuperasjon). I trinn 3 bremser bilen relativt kraftig når gasspedalen slippes opp. Det er nyttig når bilen brukes i byen. Da slipper man å bruke bremsepedalen mer enn bare høyst nødvendig.

På landeveien kan det være greit å ha rekuperajonen på trinn 1 eller 2.

VW har ikke produksjonsklar det som kalles en varmepumpe. Den kan under gunstige forhold gi en økning i rekkevidden på 20%, og kommer med 2015-modellen som blir introdusert rundt august. Varmepumpen er ikke mulig å ettermontere på modellen som selges i dag.

 

(Dette er ikke en varmepumpe som man monterer på hus for å gjenvinne varme av uteluften. Denne varmepumpen gjenvinner varme fra deler på bilen som utvikler varme, som elektromotor, bremser osv. Det viktigste denne varmepumpen gjenvinner er varmen fra kupéen. Veldig nyttig når )

 

Elbilfordeler

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet
  • Årsavgiften er kun 415 kr
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale)
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil
  • Strømkostnaden er 15 – 20 øre per kilometer
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre vedlikehold
  • Momsfritak for leasing av elbiler