Prosjektilet fra Neckarsulm

Lang, lav og bred er Audi e-tron GT en «gran turismo» i ordets rette forstand. Dette er desidert den råeste elbilen jeg noen gang har lagt mine klamme hender på. En rendyrket kjøremaskin for fire personer. Denne bilen bør selge som varme hvetebrød.

Den produseres på en karbonnøytral fabrikk og går for det meste på ren, norsk strøm. Rettferdiggjør dét å kjøpe en bil til 900.000 kroner? Det får hver og en avgjøre, men det bør så avgjort hjelpe.

Les også: Rasedyret Ford Mustang Mach-E

Proporsjonene og designet er råbarskt og lekkert. Et bredt hofteparti og linjer som kan gjøre den mest mannlige eller kvinnelige fotomodell misunnelig. Det er sjelden jeg har fått så mange beundrende blikk og smigrende kommentarer som da jeg kjørte rundt i denne bilen. Det eneste som trekker ned er detaljer ved fronten som faktisk ser ganske uferdig ut. Sensorer og radar bør jo ha fritt utsyn, men det står ikke i stil til resten av bilen.

Foto: ©Morten Larsen

Interiøret matcher gran turismo-preget med et klassisk gran turismo-design: Føreren og forpassasjeren sitter sportslig lavt, separert av en bred sentertunell, og baksetene har god plass også til voksne. Dyrevernerne kan få sin Audi e-tron GT med lærfrie designpakker, og innvendige stoffer som i stor grad er basert på resirkulerte materialer.

Folket hos Møller Mobility og Audi-importør er ikke beskjedne:
– Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. – Bilen kombinerer det beste fra Audis satsing på emobilitet og Audi Sports rike motorsporthistorie. Det er en vaskeekte, elektrisk gran turismo for fremtiden og representerer alt Audi står for. Audi e-tron GT er et håndfast bevis på at satsingen på den elektriske drivlinjen er helhjertet, og at den på ingen måte trenger å inngå kompromiss med verken ytelser, kjøreopplevelse eller design. Med sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde er e-tron GT den perfekte gran turismoen for det norske markedet, sa Elin Sinervo da Audi Norge introduserte bilen på nyåret.

Auto Union kom med sine nyutviklede Auto Union typ C til Avus i 1937 med strømlinjekarosseri. Foto: Greger Strøm (!)

At Audi har solide motorsporthistoriske aner hersker det liten tvil om. Audi er navnet på én av fire bilfabrikker som slo seg sammen i en union; Auto Union. Med hjelp fra Ferdinand Porsche gjorde de det særdeles skarpt i motorsport i årene før den andre verdenskrig. Auto Union skiftet navn til Audi en gang på 60-tallet og fikk sitt gjennombrudd i moderne tid i rally da quattro-systemet ble introdusert og mer eller mindre gjorde reint bord i rally-vm.

Les også: Ferrari-klenodie solgt for 42 millioner!

Audi e-tron GT har en startpris i Norge på kroner 899.900,-. Denne modellen har mye utstyr inkludert som standard utover det man kan finne på andre modeller i dette segmentet, blant annet; panorama glasstak, offentlig ladekabel (Mode 3) og e-tron Compact-ladeutstyr. Bilen ble lansert i utgaver; Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT.

Audi oppgir at e-tron GT har 488 km rekkevidde (WLTP), og mulighet for hurtiglading med inntil 270 kW. Karosseriet er ikke bare veldesignet, men har en Cw-verdi på bare 0,24.

Bagasjerommet tar 405 liter. Foto: ©Morten Larsen

Akselavstanden er hele 2,90 meter, og bilens lengde er 4,99 meter. Bredden er 1,96 meter, mens høyden er bare 1,42 meter. Et bagasjerom bak på 405 liter kombineres med 81 liter ekstra volum foran.

Audi e-tron GT har en romslig “trunk” under panseret. Praktisk! Foto: ©Morten Larsen

– Audi e-tron GT er vårt nye flaggskip og selv om e-tron GT er en elektrisk gran turismo med ekstreme ytelser, er det likevel en praktisk bil som dekker de aller fleste behovene en aktiv familie har, med rommelig bagasjerom og ytterligere lagringsplass foran, god innvendig plass, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde, sa Sinervo under lanseringen.

En gran turismo er en sportslig bil for landeveiskjøring, samtidig som den gir høy komfort over lange strekninger. Audi e-tron GT er en slik bil. E-tron GT quattro akselererer til 100 km/h på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT spurter til 100 km/h på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

En så lav bil med sjenerøs side støtte i setene gjør det litt mer krevende å sette seg inn i og klatre ut av bilen. Men vel inne bak rattet justerte jeg ratt og sete slik at jeg satt perfekt. Jeg har en mye større følelse av å sitte i en kjøremaskin enn Audi tidligere har gitt meg. Jeg skyver den lille knotten av en girvelger forover og en svak motorbrumming høres. En lydkulisse Audi har komponert. Litt for svak etter mitt syn, men det er mulig dette kan justeres sterkere ett eller annet sted i den omfattende menyen.

Audi e-tron GT besøker Eiker i Vestfold. Foto: ©Morten Larsen

Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre yter 320 kW (435 hk). Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

Motorene i Audi e-tron GT er synkronmotorer med permanente magneter (PSM), noe som skal gi høy effektivitet. Den bakre motoren leverer kreftene gjennom en totrinns girkasse. Sammen med motorenes boost-funksjon, muliggjør dette både de ekstreme akselerasjonsressursene, og at føreren kan velge å start i 2. gir for høyere effektivitet.

Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Basert på 800 volt spenning gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig. Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på fem minutter under ideelle forhold. Audi påpeker at det tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.

Les også: Test av Audi e-tron Sportback

Et viktig bidrag her er også at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering, med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene. I e-tron GT spiller navigasjonstjenesten også på lag her. Basert på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil systemet finne den beste ladestasjonen langs ruten. Ca. en halv time før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når du velger «raskeste rute» som navigasjonskriterie for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.

Se flere bilder i bildegalleriet lenger ned på siden!

Audi e-tron GT har også en svært kraftfull regenerering av energi. Føreren kan med spakene på rattet styre graden av regenerering selv. Maksimalt kan 265 kW føres tilbake til batteriet ved bremsing. Og at det virket er hevet over enhver tvil. Regenerering er viktig, og det forundrer meg at noen av elbilene jeg har testet gjør så lite ut av denne muligheten. Audi e-tron GT regenererte fantastisk bra.

La meg fremheve «Audi drive select»; firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring med tre kammer, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak. Maken til stabil bil har jeg ikke kjørt på norske veier. Uansett hvor mye slitasjespor jeg klarte å finne i veibanen var bilen like retningsstabil. Uansett hvor provoserende svinger jeg tok – det var ingen tegn til skrens.

Hjulstørrelsen kan velges helt opp til 21-tommer, og bremsene – som kan leveres i karbon som tilvalg – har en diameter på opptil 420 mm.

Audi e-tron GT er fullt tilkoplet internett. Infotainment, tjenestene fra «Audi connect» og assistentsystemene er «state-of-the-art».

Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm. Med blant annet bruk av strøm fra fornybare kilder og biogass, er produksjonen av Audi e-tron GT faktisk karbonnøytral.

Men, vent: Jeg har ennå ikke forsøkt boost-funksjonen og lauch control. . .
Jeg holder brems og gass inne samtidig – slipper bremsepedalen og  – – – wow, for et spark i ryggen!
Det føles som man sitter i et prosjektil som blir skutt ut av en kanon. . .

Audi e-tron GT – “prosjektilet fra Neckarsulm”

Klikk på bildene for å få større versjon:

Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)
    Audi e-tron GT: 899.900,-
    Audi e-tron GT Plus: 946.900,-
    Audi e-tron GT Pro: 999.900,-

Norske priser Audi RS e-tron GT (levert Oslo)
    Audi RS e-tron GT: 1.269.900,-

Audi e-tron GT quattro Plus har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:
    Matrix-LED
    Assistentpakke tur
    Ryggekamera
    Ambientebelysning, flerfarget
    3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
    Komfortnøkkel med alarm
    Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
    Avblendbare og innklappbare utvendige speil
    Kundefordel på kr 13.850,-

Audi e-tron GT quattro Pro har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:
    Matrix-LED
    Assistentpakke tur
    Omgivelses kamera med parkeringsassistent
    Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
    Avblendbare og innklappbare utvendige speil
    Ambientebelysning flerfarget
    3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
    Komfortnøkkel med alarm
    Lydanlegg fra Bang & Olufsen
    Head-Up display
    Audi Phone Box
    Adaptiv luftfjæring
    Varmeseter bak
    Kundefordel på kr 27.440