Drifting med Fredric Aasbø

Gardermoen Motorpark var åstedet da 26-åringen viste frem den nye driftingbilen sin, basert på en Toyota GT86.

Gardermoen Motorpark

Med lappen fersk i lomma elsket Fredric Aasbø å bedrive det naboene beskrev som “villmannskjøring”. Da forsto han at han måtte drive sin lidenskap i mer ordnede former.

Fredric Aasbø har utviklet en heftig driftingbil.

Sine første erfaringer innen motorsport var i en gokart. Han imponerte alle med svært god kontroll av karten på vått underlag. Etter etpar år oppdaget han den nye motorsporgrenen “drifting” og fant ut at dette var noe for ham. Kort fortalt bygget han opp en Toyota og deltok i de europeiske mesterskapene.

Der turnerte han rundt i driftingmiljøet og har etter hvert kapret over 30 seire og en rekke mesterskap. Han opparbeidet seg raskt et rykte som deltageren med en usedvanlig aggressiv kjørestil kombinert med en svært rolig og avbalansert oppførsel i depotet.

I 2010 tok han steget over til USA og der ble han kåret til årets nybegynner: “Rookie of the year”. I fjorårets sesong kjørte han som fabrikkskjører for Papadakis Racing. For dem tok han en pallplass i løpet Formula Drift på Evergreen Speedway, likeså i Formula Drift Abu Dhabi Invitational, British Drift Championship Finals på Silverstone og Ultimate Drift på Texas Motor Speedway.  I det svært tøffe miljøet i USA er dette intet mindre enn imponerende.

Fredric Aasbø. Foto: ©Morten Larsen

Fredric Aasbø forteller til Drive at hans base nå er i Los Angeles, og han skulle dagen etter oppvisningen på Gardermoen Motorpark dra over til basen for å forberede sesongen.

Vi ble invitert til å sitte på en tur, og lyd, lukt, aksellerasjon og g-krefter er fantastisk. Drifting er mer enn å gasse. Her er det millimeterpresis styring, bruk av gir og håndbrekk i et fantastisk tempo holder bilen stabil og i riktig retning. Vi takker Fredric for en fantastisk oppvisning i eminent rattkunst!

Foto: Produsent
Dekkene blir varme! Foto: Morten Larsen

Bilen er en Toyota GT86. Den er helt nybygget, og ble bygget opp på 34 dager, hvilket er intet mindre enn imponerende. Originalmotoren ble tatt ut, og inn gikk en Toyota Supra-motor som Aasbø har brukt i en annen bil og kjenner svært godt.

Fredric Aasbø samarbeider med Toyota Norge, og forteller at hans mål er å bli en ambassadør for sporten og merket. Han bruker stort sett bare originaldeler til bilen, og forteller at skal man få drifting til skikkelig er man avhengig av godt veigrep, fart og riktig oppsett. Det siste er litt spesielt, ettersom vinkler på forstilling og en veldig spesiell spissing på bakhjulene er nødvendig