Det lades opp til Genève

Subaru har vært litt stille i det siste, men nå tikker det inn hemmelighetsfull informasjon om nyheter som vil dukke opp på den internasjonale bilutstillingen i Genève med publikumsåpning 7. – 17. mars. Citroën er mer åpne om sin Ami One Concept, og Volkswagen forteller om sin enorme investering i bærekraftig bilproduksjon. Les mer her.

Subaru kommer med to hybridversjoner av kjente modeller pluss en veldig hemmelig modell som skal hete Subaru Viziv Adrenaline Concept. Jeg gjetter på at dette er en fullelektrisk bil. Det er på tide for Subaru sin del.

Subaru Viziv Adrenaline Concept

Les om Subaru XV her!

Urbant Citroën-konsept til Genève

Citroën feirer 100-år med innovasjon og dristighet ved å vise en elektrisk raritet på årets Genève-utstilling. Bilen viser klare slektskap med 2CV, som i sin tid gjorde bilen tilgjengelig på landsbygda. På samme måte er Ami One Concept tenkt å levere urban mobilitet for alle.

Citroën Ami One Concept. Foto: Produsent

Ami One Concept er et alternativ til kollektivtransport og sykler, scootere eller andre tohjulinger. Ultrakompakt, med en lengde på to og en halv meter, kan den frakte to personer rundt i byen.

Se bildegalleriet nederst på siden!

Kan kjøres uten førerkort

I mange europeiske land kan kjøretøy som Ami One Concept kjøres uten førerkort fra en alder på 16 år (14 år i Frankrike), og bringer dermed alternativ transport til helt nye brukere. Brukergrensesnittet er basert på et 100 prosent digitalisert økosystem. Den kan reserveres via en mobilapp når du trenger transport, for perioder helt ned til fem minutter.

Når brukerne er på plass i Ami One Concept kan de ved hjelp av stemmen styre innstillingene for kjøretøyet. Føreren kan i tillegg koble seg opp mot andre tjenester for å finne parkeringsplasser, ladestasjoner eller planlegge sin videre reise, for eksempel ved hjelp av PSAs egen bildelingstjeneste Free2Move.

Foto: Produsent

Full fleksibilitet i forhold til leie- og delingstjenester gjør at Ami One Concept kan dekke mobilitetsbehov for fem minutter, fem timer, fem dager eller langtidsleie i fem måneder eller leasing i fem år.

Enkel tilgang til nullutslipp

Med en rekkevidde på 100 kilometer og en maks hastighet på 45 kilometer i timen kan Ami One Concept vise seg å være en enkel og rimelig inngangsbillett til nullutslippstransport i byen. Litium-batteriet er plassert i bunnen av kjøretøyet og kan lades hundre prosent på to timer fra en ladestasjon, men den kan også lades fra en vanlig stikkontakt – i Norge hvis den er på en dedikert kurs.

Sikkerheten ovenfor myke trafikanter ivaretas av en egen lyd som er utviklet av lyddesignerne Start-Rec sammen med Citroën. Lyden er en organisk blanding av en kvinnelig og mannlig stemme og endrer seg i takt med kjøretøyets hastighet. Det skal bli spennende å høre på!

Foto: Produsent

Enkel og å kjøre

Mobiltelefonen er sentral i Ami One Concept, og kjøretøyet åpnes og lukkes via en QR-kode på dørene. Når føreren er inne i bilen plasseres telefonen i et eget område og kommunikasjonen med kjøretøyet starter. Avanserte funksjoner som infotainment og navigasjon vises av et head-up displaysystem.Instrumentene består av en 5-tommers skjerm som gir informasjon som hastighet, blinklys og status for batteriet.

Brukergrensesnittet styres av to knapper som er montert på rattet. En til stemmekontrollen og en for å bla igjennom de forskjellige appene. På høyre side av ratt og instrumenter finner du en sylinder som inneholder startknapp, varselblinklys, girvalg og en blåtannhøyttaler med volumkontroll.

Les mer om Citroëns veikart tilbake til røttene her!

Volkswagen og Parisavtalen

Volkswagen forplikter seg til Parisavtalen, og er i gang med en omfattende omlegging til bærekraftig mobilitet med sin elbiloffensiv. Kommende Volkswagen ID. blir første seriemodell som produseres klimanøytralt, og Volkswagen gjør i den sammenheng omfattende investeringer.

Volkswagen ID. Skal være den første serieproduserte modellen som vil bli produsert klimanøytralt.

Fra Paris Motor Show i høst.
Styremedlem i Volkswagen og sjef for E-Mobility. Foto: Produsent

– Klimaendringene er vår tids største utfordring, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for e-mobilitet i Volkswagen. Produksjonen av ID. vil redusere klimaavtrykket med over en million tonn CO2 per år – tilsvarende et kullkraftverk som kan forsyne 300 000 husstander med elektrisitet.
Ladet med vannkraft, eller andre fornybare energikilder, vil den kommende elbilen fra Volkswagen være CO2-nøytral gjennom hele livsløpet.

Foto: Produsent

I tillegg til nye ID. arbeider Volkswagen med et omfattende karbonreduksjonsprogram også for andre modeller, og innen 2025 vil merket lansere mer enn 20 rene elektriske biler.

Volkswagen ID. Vizzion på Paris Motor Show

– Som verdens største bilprodusent tar Volkswagen ansvar. Nye ID. blir konsernets første seriemodell som er produsert klimanøytralt. For at også bruken skal bli utslippsfri, vil vi sørge for mange muligheter for å lade med grønn strøm. Virkelig bærekraftig mobilitet er mulig hvis alle vil det, og arbeider med det som felles mål, forsetter Ulbrich.

Volkswagens råd for bærekraftig utvikling støtter forpliktelsen

Georg Keller

Georg Keller er en av direktørene som grunnla FNs Global Compact, og er også talsmann for Volkswagengruppens råd for bærekraftig utvikling:
– De menneskeskapte CO2-utslippene må reduseres så raskt som mulig. Volkswagens råd for bærekraftig utvikling har siden opprettelsen engasjert seg sterkt for at klimahensyn blir en av de strategiske prioriteringene til konsernet. Med elbiloffensiven og ID. har Volkswagen tatt et riktig veivalg. Nå gjelder det å sikre en konsekvent gjennomføring av dette veivalget

Grønn strøm fra battericelle til lading
I produksjonen av ID. innretter Volkswagen hele verdiskapingskjeden for å unngå eller redusere CO2-utslipp. Battericellene blir produsert i Europa, og den nødvendige energien kommer fra grønne energikilder. Videre innsparingspotensial undersøkes for tiden sammen med direkte og indirekte leverandører i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff.

I tillegg er Volkswagen en av partnerne bak hurtigladenettverket IONITY, som vil gi grønn strøm i rundt 400 ladestasjoner langs europeiske motorveier – alle steder der det er tilgjengelig.

Norsk pionerrolle

Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i Norge. Foto: Importør

– Den storstilte omleggingen til elektrisk mobilitet vi står overfor, forutsetter at vi samarbeider tett med politisk ledelse, ikke minst når det gjelder utbygging av ladeinfrastruktur. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Fra slutten av 2019 vil ID. rulle ut av produksjonslinjen i Zwickau-fabrikken og markedsintroduksjonen blir i 2020. Kort tid etter følger SUV-en ID. CROZZ, ID. BUZZ og sedanen ID. VIZZION. Innen 2023 vil Volkswagen alene investere rundt ni milliarder euro i elektrisk mobilitet.
Les om Volkswagen 4Motion her!