Denne skal knekke Teslas elbildominans

Det er vel allment kjent at mange av Tesla sine eiere i utgangspunktet har sitt hjerte hos Audi. Men de har latt seg fascinere av Teslas produkter og ambisjoner. Nå lanserer Audi endelig sin Audi e-tron, en helt ny elbil som utvilsomt kommer til å ta tilbake mange gamle kunder for Audi.

Drive bil og motor var i Genève da lakenet ble dratt av Audi sin nye helelektriske SUV – før det ble lagt over igjen. Det var ikke så mange sekundene vi fikk til å beundre nyskapelsen. Bedre var det i Paris nylig, der jeg kunne studere både bil og understell med batteri og hjuloppheng.

Det er stilt store forventninger til Audi e-tron, og nesten 7.000 norske kunder har satt seg på venteliste. De første bilene er forventet å komme tidlig i 2019. Audi har satt seg store mål med satsingen på elbiler. Hele 12 nye helelektriske modeller skal lanseres før 2025, og det er ikke lenge til! Audi e-tron er konstruert for å ta en ladestyrke på 150kW. Det må den ha for å lade det 95 kWh store batteriet så raskt som mulig, og være skodd for fremtidige lademuligheter. Og det kommer.

????
Foto: Harald A Møller

– Det meste av ladingen av bilen er det naturlig man tar hjemme med en god ladeløsning, forteller Morten Moum. Han er kommunikasjonssjef for Audi.

– Men det er viktig at det finnes gode lademuligheter i byene. Derfor har Audi inngått et samarbeid med de store, tyske bilprodusentene Mercedes, Volkswagen, BMW og Ford om å etablere et ladesystem som kalles Ionity. Hele 400 ladestasjoner med en kapasitet opp til 350 kW skal etableres rundt i Europa innen 2020, noen også i Norge, forteller Moum, som påpeker at Audi e-tron også er en av de første elbilene som kan lades trådløst ved å montere en magnetisk induksjonsplate i gulvet i garasjen.

– Alt rundt lading, oppvarming og andre funksjoner styres fra smarttelefonen din gjennom myAudi-appen, påpeker Moum.

20 stasjoner ble etablert i Ionity-systemet i fjor, og 100 nye blir etablert i år. De fleste stasjonene vil få en kapasitet på 150 kW, som dermed møter de kjøretøyene som kan ta imot en så kraftig strømstyrke når de kommer. Audi e-tron blir den første elbilen som kan ta imot denne styrken og lades opp til 80% på en halvtime. Vi bare nevner at Teslas Supercharger stasjoner yter 145 kW, og at Teslas biler kan ta imot 120 kW.

Les om elbilen som bruker 1,99 sekunder til 100!

Regenerering
Ca 90% av bremsingen av bilen gjøres med elektromotorene, som da selvsagt regenerer strøm. Under en test gjort i Pikes Peak med 6 prototyper, ble den 3 mil lange veien ned fra høyden kjørt med en fart på rundt 50 km/t. Resultatet var at nesten hele strekningen som ble kjørt ned ladet opp batteriet slik at den nesten kunne kjøre samme strekningen opp igjen. Bilene bremset hele veien, men bremsingen var for det meste regenerering, slik at bremseskivene målte bare 11 grader hvor luft og bakketemperatur lå på 7,2 grader.

Bremserens
Verd å merke seg er at de hydrauliske bremsene er effektive også. Med et sinnrikt ventilsystem beregnes hvor mye bremseeffekt som må til for å stoppe bilen raskest mulig. Et svært avansert ABS-system kan man godt kalle det. Nå er det vel godt kjent at det vanlig ABS-system øker bremselengden. Det store fordelen med ABS er at man kan styre bilen under full panikkbremsing. Så effektivt er det nye bremsesystemet på Audi e-tron at bremselengden reduseres med 20%.

Et av problemene med elbiler er bremser som brukes sjelden, og i kombinasjon med salt og kjemikalier da står i fare for å ruste. En måte å motvirke dette på er å bruke bremsene kraftig en gang iblant, særlig rett før man parkere bilen. Problemet er at man da må bremse så kraftig at det både ser rart ut, er urovekkende for eventuelle passasjerer og farlig hvis man ikke passer på om det kommer biler bak.

Se mange flere bilder i galleriet nederst på siden!

Audi har derfor kommet med et tiltak som kan redusere problemene med rust på bremseskivene, og systemet heter Brake Wiping. Johan Ramstad er teknisk ekspert på Audi e-tron og forteller Drive mer om systemet:

– De senere årene har Audi hatt et system hvor bremseklossene berører bremseskivene automatisk og umerkelig når man bruker vindusspyleren for å rense bremseskivene. På Audi e-tron, hvor bremsene brukes svært lite, gjøres denne prosessen helt automatisk av Brake Wiping med jevne mellomrom, selvsagt uten at man merker noen ting.

Les om Kona Electric her!

Fabrikken i Brussel har gjennomgått en omfattende modernisering før produksjonen av Audi e-tron startet. Fabrikken er nå verdens første sertifiserte CO2-nøytrale fabrikk for premium segment elbiler.

Terrengegenskaper
Audi e-tron er mer enn en høyreist bil med SUV-utseende. For det første har den et avansert firehjulsdriftsystem. Audi e-tron er utstyrt med en elektromotor på hver aksel. Stabiliseringssystemet ESC beregner hvilken aksel og hvilket hjul som har feste nok til å overføre kraften.

– Kraften overføres til det eller de hjulene som har best grep til enhver tid, og det går lynhurtig, sier Morten Moum.

Med et tastetrykk heves bilen 50 mm, og quattro-systemet skjerpes for å gi best mulig veigrep. På motorvei senkes bilen så mye som 26 millimeter, noe som øker stabiliteten og de aerodynamiske egenskapene.

Kameraspeil
Utvendige speil finnes ikke på Audi e-tron. I stedet er det to kameraer, ett på hver side, og en liten skjerm i fordørene som minst gir samme oversikten over hva som skjer bak og på siden av bilen som en vanlig speile gjør. For dette gir en rekke fordeler. Kameralinsen har varmetråd for å unngå dugg på linsen, og man slipper å se gjennom en skitten siderute. Videre gir utsnitt og lysforhold et bedre bilde av virkeligheten enn en tradisjonell speile. Særlig i mørket er det store fordeler med kamera og skjerm. Og det er mindre mulighet for å bli blendet av andre bilers hovedlys.

Dessuten blir aerodynamikken bedre når bilen ikke har utvendige speil. Audi har faktisk kommet til at man får 5 kilometer lengre rekkevidde med disse speilene. Speilfunksjonen har tre visningsmodus, ett for motorveikjøring, ett for normalkjøring og ett for parkering. Løsningen eliminerer i stor grad blindsonen som vanlige speil kan gi.

Les om helelktriske Byton M-Byte her!

Etter hvert er det blitt alt for mange Teslaer på veiene til at Audi-entusiastene synes det er spennende lenger. Audi e-tron er et viktig fremskritt, ikke bare for Audi, men for hele bransjen.

Kort teknisk info Audi e-tron
Batteri, kWh                                             95
Ytelse, hk normal/max                       365/400
Dreiemoment, max Nm                       665
Lengde/bredde/høyde, m                   4,90/1,94/1,62
Akselavstand, m                                     2,93
Tilhengervekt, kg                                   1.800
Bagasjerom                                              472/1.170
Bakkeklaring, cm                                     17,2
Akselerasjon 0 – 100, sek                       5,7
Toppfart, km/t                                         210
Pris innstegsmodell, kr                        651.900,-