Denne bilen har to personligheter; bilens Jekyll og Hyde

Mercedes-Benz SLK (R172) har en spaltet personlighet; dressert butler og aggressiv kriger.

For de som må vite det, står SLK for Sportlich, Leicht, og Kurz, eller Sportslig, Lett og Kort på norsk. Tanken var i sin tid å lage en sportsligere versjon av personbilene. På 60-tallet var bilene derfor nesten en forminsket versjon av sine større søsken, de første versjonene av SLK var litt feminine i fremtoningen, noe som medførte mange sarkastiske kommentarer og kallenavn. Nå har Mercedes-Benz SLK fått en form den fortjener.

SLK har proporsjoner som signaliserer kjøreglede og ingeniørkunst; et langstrakt panser, sterkt hellende frontrute og to seter ganske langt bak. Det er en flott bil.

Modellen vi fikk utlevert for vår test er en bil som i utgangspunktet er en rimelig modell, men som var utstyrt med det meste en SLK kan utstyres med. Utstyr som gir bilen økt komfort, og utstyr som gjør at man kan velge om bilen skal være en komfortabel langtursbil eller en ulv i fåreklær.

Karosseridesign. Da Mercedes-Benz kom med denne bilen for et år siden, var den i enda større grad en miniversjon av storebror SLR. Men den hadde luftinntak i SLS-design – altså det beste fra to søsken.

Som du kan se av bildene er bakenden stor og litt svulmende, resten av bilen har en klar kileform. Bilen tar seg godt ut i de fleste vinkler og høster mange beundrende blikk. Vår bil var utstyrt med matt lakk, som er nytt og spennende, men som vi synes gir et preg av plastbyggesett i deler av frontpartiet.

Forøvrig synes vi denne bilen er velproporsjonert, spennende og tøff. Den har en rekke detaljer som helt klart har til hensikt å gi bilen SLR-faktor.

At bilen ikke har kalesje men ståltak, synes vi passer denne bilen godt. Alle ulempene med stofftak kan glemmes, og taket folder seg pent ned i bagasjerommet på noen sekunder ved å trykke på en knapp. Showtime!

Interiør. Bak rattet får man umiddelbart kvalitetsfølelsen man er vant med fra Mercedes. Også mange interiørdetaljer er tatt fra SLS. Rattet justeres elektrisk med en liten spak opp og ned, ut og inn – og det i stort monn. Slik skal det være.

Girspaken sitter der den skal, jeg sitter slik jeg skal, og alle innstillingene passer denne testsjåføren perfekt.

Plass. To har god plass, men som ekte sportsvogner flest er tilgjengelig plass til bagasje begrenset. Noen krise er det ikke. Hvis man ikke skal slå ned taket, er det 335 liter tilgjengelig. Dét er faktisk bare 50 liter mindre enn i Citroën DS4. Ettersom taket tar endel plass i bagasjerommet, blir plassen redusert til 225 liter når taket er slått ned:

 

Bildet viser dekselet som må skyves over bagasjen før taket kan legges ned.

Sikkerhet. Mercedes-Benz var først ute med kollisjonsputer, og SLK sørger for at fører og passasjer er behørig polstret dersom en ulykke skulle skje. Siste EuroNCAP test er fra 2002 og ikke lenger relevant, men sikkerhet er Mercedes-Benz sin styrke.

Ved påkjørsel bakfra går nakkestøtten fire cm frem og tre opp for å ta imot hodet. Mercedes lanserte PRE-SAFE i 2003 og leverer dette som ekstrautstyr i SLK for under kr 4.000,-.

Undertegnede var under lanseringen av PRE-SAFE med på en realistisk demonstrasjon hvor bilen ble utsatt for en “liksom-ulykke”. Lynraskt forbereder bilen seg på ulykken: Noe av det som skjer er at setene retter seg opp, sikkerhetsbeltene blir strammet og rutene lukket, alt som et bidrag til å beskytte passasjerene.

I frontruten sitter kamera og regnsensorer.

Vår bil var også utstyrt med Brake Assist BAS PLUS, et system som overvåker trafikken foran og varsler dersom bilen foran bråbremser. Når føreren bruker bremsepedalen, sørger bilen selv for å bremse hardt nok til å stanse i tide.

Komfort. Mercedes-Benz er synonymt med status, kvalitet og komfort. Tre ting SLK oser av. Da er det synd at veistøy skjemmer helhetsinntrykket. Nå kan dette være dekkenes skyld, men uansett skulle rullestøy vært bedre maskert ute.

Som en sportslig bil er bilen en anelse stiv, men ikke mer enn man må forvente i et slikt kjøretøy. Stort sett tok vår bil større dumper relativt mykt og distingvert. Utstyrt med Dynamic Handling Package hadde vår bil adaptiv sportsfjæring som kunne settes i sportsmodus. Da strammes støtdemperne opp. Mer om det under avsnittet om kjøreegenskaper.

Motor. En bil av dette kaliber synes vi fortjener noe mer enn en 1.800 kubikks firer, selv om den er utstyrt med turbo. Riktignok var vår testbil slett ingen sinke på norske veier med 184 hester, men i en åpen bil øker trivselsfaktoren betydelig ved å høre litt brumming fra en potent motor.

For et bensinhode høres SLK 350 med V6-motor på 3,5 liter fristende ut – men det koster.

Girkasse. SLK 200 og SLK 250 leveres med 6-trinns manuell girkasse som standard. Vår bil var utstyrt med 7G-TRONIC PLUS, en 7-trinns automatkasse med nesten umerkelige girskift under normal kjøring. Med en knapp på senterkontrollen kan man velge mellom Eco, Manuell eller Sport.

Eco er standard for økonomisk kjøring, ved Manuell velger man gir selv – enten på girvelgeren eller ved hendler på rattet. Innstilt på Sport økes motorturtallet og bilen reagerer raskere på ordrene du gir med gasspedalen. Nyttig, for innstilt på Eco synes vi bilen var treg med å respondere på gasspedalen, spesielt når man skal manøvrere i tett bytrafikk.

Kjøreegenskaper. Foran har SLK MacPherson hjuloppheng, bak er det multilink. Vår bil var utstyrt med Dynamic Handling package, som betyr at støtdemperne er elektronisk kontrollert. I praksis betyr det at støtdemperne er adaptive, det vil si at hver demper justeres individuelt etter veiens beskaffenhet og førerens kjørestil.

En S-knapp på dashbordet strammer hjulopphenget vesentlig, og gjør bilen mer sportslig og stivere. Ikke behagelig, men hvis man skal ha en kjøredag på en av landets bilbaner kommer S-knappen godt med.

Direct Steer er også ekstrautstyr. Det består av to komponenter; dels hastighetsadaptiv regulering av servoeffekten på rattet, og dels variabel utveksling på rattet. Det betyr at lavere hastighet gir større servovirkning og større utveksling på tannstangstyringen, som gjør det lett å parkere, samtidig som utveksling og rattfølelse blir bedre i høyere hastigheter på landeveien.

Til kjøreglade bilvenner kan vi melde at rattfølelsen på landeveien var upåklagelig, til de som er bekymret for lukeparkering; det kan gjøres med én finger. Dessuten var vår bil utstyrt med parkeringsassistanse….

Forbruk og miljø. I en slik bil er stopp/start-funksjon og ECO-innstilling på girkassen litt absurd, men det er slik det er. Begge deler kan skrus av med en trykknapp, men dukker automatisk opp neste gang du starter bilen. Fordelen er at drivstofforbruket på SLK 200 er nede i 0,62 liter på mila, og CO2-utslippet 128 g/km.

Utstyr. Vår bil var levert som “Edition 1” og svært godt utstyrt. Innstegsmodellen har allikevel slike ting som sportsseter, bluetooth og audio streaming, sportsratt i nappa skinn, 2-sone klimaanlegg, bremser med hold-funksjon, fartsholder og regnsensor for å nevne noe.

Utstyr koster, og vår testbils utstyr fetet opp prisen med nesten 290.000,-.

Pris. Innstegsmodellen koster 504.200,-. Nærmeste konkurrenter er BMW Z4 og Audi TT Roadster. Disse har en innstegspris på henholdsvis 463.800,- og 438.700,-. En direkte sammenligning er vanskelig, men SLK synes å ha endel utstyr de to konkurrentene ikke har, slik at den noe høyere prisen bør kunne rettferdiggjøres.

Konklusjon. Vi startet denne artikkelen med å snakke om splittet personlighet. Bilen er i høyeste grad pen og representativ, samtidig som den viser sine gener tilbake til da Mercedes-Benz dominerte motorsporten.

Man sitter godt, og alt er pent og ryddig inne i bilen, og ved å trykke på noen knapper kommer raceren i bilen frem.

Tekniske data

Mercedes-Benz SLK 200 SLK 250 SLK 350 SLK 250CDI SLK 55 AMG
Pris, kr 504.200 576.800 846.800 573.500 1.271.400
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje V6 4 på linje V8
Slagvolum, cm3 1796 2.143
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 7,3 6,7
Toppfart, km/t 240 243
Motoreffekt, hk/kW 184/135 204/150
Dreiemoment, Nm 270v/1.800 – 4.600 500v/1.600
Co2-utslipp (gram/km) 230 128
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,83 0,62
Svingdiameter, meter 12,25 10,52
Lengde (mm) 4.751 4.134
Bredde (mm, inkl speil) 1.843 1.817
Høyde (mm) 1.840 1.301
Akselavstand (mm) 2.424 2.430
Sporvidde for/bak 1.572 1.558/1.548
Bakkeklaring, cm N/A N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A
Vekt (kg) 1.998 1.590
Nyttelast 587 315
Tilhengervekt m/brems kg 2.090 N/A
Bagasjerom min/maks liter 498/935 225/335
Drivstofftank (liter) 85 60
Drivstoff Bensin Bensin
Drivhjul Bak Bak Bak Bak Bak
Girkasse 6 trinns man 7-G TR PL 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns man
Kollisjonsputer 6 6
Stabilitetskontroll Ja Ja