Dagens biler er gjerne proppfulle med nyttig, men ofte komplisert teknologi. Dacia Duster er teknologisk avansert, men overraskende enkel i bruk. En bil som tar seg frem på krøtterstier, men med god komfort, tøff design og til en overraskende rimelig pris.
For oss nordmenn kan det muligens høres utrolig ut, men Dacia er med 5 millioner solgte biler, hvorav 2,2 millioner Dacia Duster, et stort og populært bilmerke. Dacia er en del av Renault, og her i Norge ble det solgt nesten 140% flere Dacia Duster i 2018 enn året før, i realiteten bare slått av Jaguar med sin I-Pace.
Dacia skal man ta på alvor. Bilmerket har entusiaster i 44 land og med sin lavprispolitikk appellerer den til yngre kjøpere, og kaprer bilkjøpere som egentlig var på utkikk etter en bruktbil. For i Dacia Duster får man mye for pengene. Sikkerheten er god, med panikkbremsassistent og airbagger på de rette stedene. Elektrisk oppvarmede og justerbare sidespeil, elektriske vindusheiser, diverse praktiske lommer og oppbevaringskroker og mye mer på standardversjonen.
Spanderer man utstyrsutgaven Prestige får man 17’’ aluminiumsfelger, navigasjon på en 7’’ skjerm, mørktonede bakre sideruter og ryggekamera med parkeringssensor for å nevne noe. Videre kan bilen oppgraderes med metallic lakk, automatisk klimaanlegg, tre kameraer i tillegg til ryggekameraet slik at du kan se rundt hele bilen. Du kan bestille nøkkelfri adkomst, skinnseter og firehjulsdrift.
Nye Dacia Duster har gjennomgått en veldig fin oppgradering med nytt karosseri, nytt interiør og har nå en lengre utstyrsliste enn den hadde tidligere. Den kan leveres med drift bare på forhjulene, men kjøp den gjerne med drift på alle fire hjulene. Riktig nok koster det 49.000,-, men er en god investering – både i trygg vinterbruk og som vil betale seg ved innbytte eller når det er på tide å lete etter en ny eier.
Motoren brummer under det oransje panseret på bilen vi har fått låne, og forteller meg at det er liv der foran. Å høre motoren er strålende når bilen er utstyrt med manuelt gir; fordi mange av dagens motorer er så stillegående at det er vanskelig å vite om motoren i det hele tatt går!
Dacias Duster er ikke av de mest kjente bilmerkene, men en bil som finner stadig nye eiere. For hvor får man kjøpt en ny bil i dag som koster under 240.000 i denne størrelsen? Drive fikk prøve bilen i skikkelig terreng med god snødybde. Med firehjulsdrift er bilen standard utstyrt med Hill Decent Control, som betyr at du trykker på en knapp, så tar bilen deg ned de bratteste bakker under full kontroll i et rolig tempo. Med firehjulsdriften innkoblet – som gjøres nøyaktig som på Nissan Qashqai og Renault Kadjar – klatrer Duster opp bakker og forserer hindre minst like godt som sine brødre.
Utvendig er Duster nå standard utstyrt med SUV dekor som takrails og skliplater foran og bak av mer eller mindre praktiske og estetiske grunner. Innvendig er interiøret nytt; med gode seter og så høy sittestilling at du har god oversikt. På den store skjermen midt på dashbordet kan du velge navigasjon, ryggekamerainnstillinger og mye mer. Men frykt ikke! Stort enklere og mer uproblematisk er det ikke mulig å lage det. Når du setter bilen i revers får du ryggekamera automatisk. Når du så setter bilen i første gir, får du automatisk kameraet foran på bilen, som tydelig viser hvor langt det er til den parkerte bilen foran. Vil du sjekke om du står riktig i forhold til fortauskanter og striper, kan du trykke på knappene for høyre og venstre kamera og sjekke. Såre enkelt.
Dacia Duster er bygget på samme lest som Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Det betyr at drivverket og mye annet er likt. Standard blir bilen levert med manuelt klimaanlegg, varme i forsetene, elektrisk drevne vinduer foran og bak, dab+-radio, og mye mer. Legger man på noen tusenlapper til får man helautomatisk klimaanlegg, stor infoskjerm og navigasjon, fire kameraer som ser rundt hele bilen og nøkkelfri adkomst, for å nevne noe.
Kort teknisk info
Lengde/bredde/høyde, m 4,34/1,80/1,68
Svingdiameter, m 10,7
Akselavstand, m 2,67
Vekt, kg 1.320
Nyttelast, kg 513
Bagasjerom 411/1.444
Tilhengervekt uten brems, kg 695
Akselerasjon 0 – 100, sek 12,4
Toppfart, km/t 169
Drivstofforbruk l/mil 0,47