Citroën Cactus: En plante som ikke stikker

Drive ble invitert for å studere Citroën Cactus nærmere. Under Frankfurt Motor Show ble tiden for knapp.

København (Drive) Komfort har vært et sentralt begrep for franske biler, kanskje spesielt for Citroën. Et bilmerke som har gjennomgått noe i nærhet av en revolusjon siden 60-tallet.

Da var kallenavn som “jernsenga” og “sofabil” tett knyttet opp mot forskjellige Citroën-modeller. Biler som nærmest svevet over humper og dumper i veien. Men blant mekanikere rådet det en utstrakt frykt for at man skulle få en slik bil inn på verkstedet. Citroën var ikke de enkleste bilene å skru på.

Men så skjedde det noe. Peugeot og Citroën innledet et teknisk samarbeid, og ganske snart ble det å skru på en Citroën ingen skremmende opplevelse. Samtidig ble hjuloppheng og fjæring strammet opp, selv om de franske bilene beholdt litt av komforten.

Kravet fra kunder og ikke minst motorjournalister var at nå skulle bilene ha “styrefølelse” og krenging i svinger ble et fy-ord. Riktig nok fikk bilene gokart-følelse, noe som gjorde de som likte å “kjøre sportslig” fornøyd.

Fra Frankfurt Motor Show 2014

Filosofisk tankemønster. Citroën sin filosofi er at jaget etter biler med et stadig mer futuristisk utseende er uttrykk for stress og jag etter statussymboler. Under Frankfurt Motor Show presenterte derfor Citroën sin siste versjon av konseptbilen Cactus. Med den tar Citroën et nytt grep, og jeg synes de tanker og idéer de presenterer med bilen er glimrende.

Drive har vært i København og fått en grundig presentasjon av konseptet og tankene bak. Citroëns sjefsdesigner Mark Lloyd gjennomgikk grunntankene bak utviklingen av bilen, og det er en spennende og spenstig filosofi som danner basis for bilen.

Grunntanken er at det nå er behov for en bil som er enkle og ukompliserte. Litt av tanken bak Citroën 2CV lever altså videre, uten at Cactus har noe retro ved seg.

– Vi ønsker at bilistene skal få en sympati for bilen og føle affeksjon for den, forteller Mark Lloyd til Drive. – Vi vil at folk skal kunne oppleve god komfort igjen, og vi vet at folk er lei biler med stive fjærer og lavprofil dekk som ikke gir den komforten folk vil ha. Bilen skal være enkel og lett å bruke, kun med det som er nødvendig til daglig drift, forteller han.

Fant frem sofaen igjen. Filosofien er at bilen skal være ærlig og ha mest mulig naturlige materialer, samtidig som den er unik sammenlignet med andre biler. Kommunikasjonen skal være enkel, men moderne og med klare meldinger.

– Designmessig ønsker vi å finne frem til en produksjonsmodell som består av enkle former og en tydelig siluett som er lettgjenkjennelig, forteller Mark Lloyd.

Lloyd påpeker at de på sett og vis har gjenoppfunnet sofaen. Det er det flere tiår siden vi har sett i en bil. Samtidig er han opptatt av at det skal være et skikkelig armlene i forsetet.

– Ikke et smalt og hardt midtarmlene, men et bredt, mykt og komfortabelt armlene som er god å bruke. Sidestøtten i setene er liten, ganske enkelt fordi den type kjøring ikke er så aktuell for bilistene som foretrekker en slik bil.

Underforstått mener Mark Lloyd at folk bør kunne sitte tett sammen når de kjører. Da er kroppsformede seter en ulempe.

Flode?. Det gode, gamle og romslige hanskerommet forsvant da kollisjonspute for passasjersetet kom. Nå har de fleste biler en smal luke til et lite rom som ikke har plass til stort. Derfor har Citroën flyttet kollisjonsputen til taket, hvor den er ikke opptar verdifull plass. Det romslige hanskerommet har derfor kommet til heder og verdighet igjen i Cactus.

Der så det ut for å være plass til minst fire matpakker og en termos.

Designmessig er bilen spennende. Kanskje ikke fronten, som minner om snuten til en flodhest, men det flytende taket og de luftfylte putene på siden gir bilen et distinkt særpreg. Putene på siden av bilen skal ta av for dørene fra nabobilen som uvørent slenges opp på trange parkerinsplasser, eller handlevogner ute av kontroll. Men jeg spør meg selv om eiere av en slik type bil i det hele tatt bryr seg om det blir en liten skramme i bilen eller ikke.

Snart i produksjon. I februar presenteres produksjonsversjonen av Citroën C4 Cactus, som den kommer til å hete. I mars blir bilen presentert for publikum på Geneve-messen. Det som blir spennende, blir hvor mye av konseptbilen vi vil kjenne igjen i produksjonsmodellen. En B-stolpe blir det utvilsomt, og Citroën har røpet at den blir klassens letteste bil.

Konseptbilen drives blant annet av HybridAir, men dette systemet er ikke klart for masseproduksjon ennå. Med en drivstoffgjerrig motor og smale hjul som triller lett blir nok dette en bil som både er behagelig og økonomisk å bruke. Vi skal holde deg orientert.