Byton M-Byte forhåndsvist i Oslo

Kina jobber målbevisst mot å bli et bilproduserende land i førstedivisjon. Byton er i støpeskjeen, og valgte Oslo og Aker Brygge til å presentere bilen de skal lansere på verdensmarkedet i 2019. Drive var der.

Byton-teamet kom til Oslo med sin SUV Byton M-Byte tilsvarende presentasjoner i Milano og München. Norge ble selvsagt valgt fordi vårt land er et ledende og viktig marked for elektrifiseringen i Europa. Drive var invitert til en eksklusiv visning av konseptbilen, og til pressekonferanse.

Carsten Breitfeld er administrerende direktør og medgrunnlegger av Byton. Han kommer fra BMW, hvor han var i 20 år og blant annet hadde ansvaret for utviklingen av BMW i8.

Carsten Breitfeld er styreleder og medinvestor i Byton.

– Vi lever i en tid preget av forandring, sa Carsten Breitfeld. – Mobiliteten er i tydelig endring, takket være nye teknologier for nettverk og autonom kjøring. Det bruker vi til å hjelpe kundene våre til å utnytte tiden de tilbringer i bilen bedre.

Breitfeld påpeker at de ønsker å lage en bil av høy kvalitet, med blant annet BMW sitt kvalitetsnivå som rettesnor, og tar sikte på å konkurrere mot SUV-biler som Jaguar iPace, BMW, Audi og Mercedes.

– Tesla X er en flott bil, men alt for kostbar. Vi ønsker å lage en volummodell som flest mulig kan ha glede av, sier Breitfeld.

Det spesielle med Byton M-Byte er at utviklingen av den ikke går ut på å lage en bil på lik linje med de som leveres i dag, men utvikle en bil for fremtiden, med fremtidens behov. Dét betyr at bilen blir mye mer digitalisert, den blir et sted å oppholde seg. Man skal i større grad føle at man sitter i en lounge i samtale med andre, både i bilen og via nettet.

– Vi ser ikke på Byton M-Byte som en elbil, selv om den har elektrisk drift. Slik sett er bilens teknologi ikke særlig avansert.  Med denne bilen tar vi sikte på å lansere neste generasjon mobilitet. Byton M-Byte skal være smart, med mulighet for å være autonom samt en plattform for delingsøkonomisk bruk. Vi forsøker å unngå å binde oss til én type software for tidlig i prosessen. Vi ønsker å vente til bilen er helt ferdig med å velge software, og så oppdatere den med jevne mellomrom.

Carsten Breitfeld forteller at som eier av en Byton M-Byte lastes dine personlige innstillinger av bilen enkelt opp i skyen. Når du så ankommer San Francisco og leier en M-Byte på flyplassen, vil leiebilen kjenne deg igjen og lynraskt laste ned dine innstillinger. Dermed oppleves bilen som din egen.

En finesse er at bilen ikke har dørhåndtak. Derimot har den ansiktsgjenkjenning. Du trykker på en knapp på døren og den går opp. Når du setter deg inn, kommer alt du trenger opp på den over én og en kvart meter store skjermen.

Testfabrikasjon

– Vi har kommet så langt i utviklingen av bilen at vi snart har en produksjonsklar bil. Den utstilte bilen er for øvrig meget tett opptil slik den kommer til å se ut når den ruller av samlebåndet i Nanjing. Fabrikken holder vi på å bygge, og de første bilene skal være klare til levering i 2019. Og prisen? 45.000 dollar.

Administrasjonsbygget til Byton

Det blir Kina som blir det første og viktigste markedet. I 2020 skal USA få sine biler, og i andre halvdel av 2020 blir bilen lansert for det europeiske markedet.

Det blir dimensjoner over fabrikken til Byton.

Breitfeld fortalte at de antagelig vil komme opp i over 1.000 ansatte, og har som mål å komme opp i 300.000 biler i året etter en drift på fire år.

Benoit Jacob leder designavdelingen, og har blant annet designet Renault Spyder og BMW i8.

På spørsmål om en mulig krise i leveranser av batterier, bekreftet Breitfeld at dette var et kjent tema. Han påpekte at Kina er ledende innen batteriteknologi, og jobber med ny batteriteknologi som ser lovende ut.

Midt på Aker Brygge holdt Byton sin presentasjon.

Selvkjørende biler mente Carsten Breitfeld spesielt var viktig i Kina, hvor hundretusenvis dør i trafikken. Men han påpekte samtidig autonome bilers klare begrensninger.

– Setter du en selvkjørende bil i sentrum av Beijing og innstiller den på å kjøre et sted, vil den ikke rikke seg av flekken. Grunnen til dét er at en autonom bil naturlig nok vil ha romslige sikkerhetssoner rundt bilen. Det er det umulig å finne i travle byer, så da står bilen stille, fortalte Carsten Breitfeld.

Kort teknisk info

Ytelse v1                                          200 kW

Dreiemoment v1                              400 Nm

Ytelse v2                                          350kW

Dreiemoment v2                              710 Nm

Batterikapasitet v1                           71 kWh

Rekkevidde NEDC v1                     400 km

Batterikapasitet v2                           95kWh

Rekkevidde NEDC v2                     520 km

Ladekapasitet 80% v2                     30 min.

Lengde/bredde/høyde, m                4,85/NA/NA

Akselavstand, m                              2,945

Vekt, kg                                            NA

Nyttelast, kg                                     NA

Bagasjerom                                     NA

Akselerasjon 0 – 100, sek                NA

Toppfart, km/t                                  NA

Pris  US$                                          45.000