BYD tar opp kampen i elbilmarkedet

Inntil nå har BYD vært relativt ukjent for norske bilister. Etter lanseringen av BYD Tang EV i går vil det endre seg. BYD er faktisk verdens største produsent av ladbare biler, og er mest kjent for leverandør av elektrisk drevne kjøretøy til varetransport og kollektivtrafikk.

Elferger er vel det eneste BYD ikke produserer, ellers kunne de vært aktuelle som leverandør av Fornebubanen, for BYD er store på elektrisk drevet kollektivtransport.

Det er bilimportøren RSA som har inngått en avtale med BYD om å bli deres representant på elbiler i Norge, og Drive bil og motor var til stede under Europalanseringen på Aker Brygge i går.

RSA er kjent som importør av Suzuki, Isuzu og varebilen Maxus, men mistet importen av Fiat, Alfa Romeo og JEEP for noen år siden.

Frank Dunvold i RSA. Foto: ©Morten Larsen

– Vi hadde bygget opp disse merkene fra nesten ingenting til en bra omsetning, da fabrikken valgte å overta importen, forteller Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA. – Det måtte vi bare ta konsekvensen av, slik at vi i 2014 tok kontakt med BYD. Etter at vi har hatt kontakt med BYD i 6 år har vi nå blitt importør av biler fra denne høyteknologiske bedriften.

Les test av Audi e-tron Sportback her!

RSA har vært på markedet siden 1936, og BYD er så visst ikke en liten, kinesisk bakgårdsbedrift. De er faktisk verdens største produsent av elektriske personbiler, og har produsert over 750.000 av dem. Men det er på større kjøretøy de er skikkelig store.

BYD er leverandør av blant annet elektriske busser til de skandinaviske land, og til Ruter. Foto: BYD

Alt fra komplette t-baner til mellomstore lastebiler og busser ruller rundt merket med BYD. Verd å merke seg er at Statens Pensjonfond Utland har nesten 1% aksjer i konsernet.

[the_ad id=”4749″]

BYD står for Build Your Dreams. Foto: RSA

BYD Tang EV gir et godt førsteinntrykk og er en bil på størrelse med Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes IQC og prismessig en farlig konkurrent for disse. Designet er tiltalende, men den store grillen virker ved førsteinntrykket litt voldsom.

Les om Hyundai sin elektriske fremtid her!

Foto: ©Morten Larsen

Den har 22 tommers hjul, og den er skodd med Continental dekk og inne i felger glitrer det i Brembo bremser. Inne i bilen legger jeg først merke til den store skjermen a la Tesla. Bare at denne kan snus til liggende format med et tastetrykk. Se reklamefri video:

Navnet Tang kommer fra et kinesisk dynasti, og navn på kommende modeller vil også komme fra tilsvarende, kinesiske dynastier.

Kanskje det mest interessante er at bilen vil komme til Norge med en ny batteriteknologi som det ventes mye av. Blade kalles batteriet. Det produseres uten kobolt, som er et grunnstoff det knyttes store ulemper ved bruken av. Men ifølge BYD har batteriet flere gode egenskaper. Det er mindre følsom for lave temperaturer – det tappes ikke i samme grad for kapasitet.

Blade ser ut for å være en liten revolusjon innen batteriteknologi. Foto: BYD

Sikkerheten skal også være vesentlig større, selv om litium-ion batterier ikke er farlige, er det en kjensgjerning at det i hvert fall teoretisk kan utvikle sterk varme ved ulykker som medfører kortslutning. Blade-teknologien skal ikke gjør det. Disse batteriene er påført alvorlige skader, og temperaturøkningen er på beskjedne 50 – 60 grader.

[the_ad id=”4749″]

Blade kan lades fra 10 til 80 % på 30 minutter og består av 100 celler som er stablet slik at de ser ut som «blades» på engelsk, derav navnet.

Batteriet er på 82,8 kWt, til sammenligning har Audi eTron hhv 71 og 95 kWt, Mercedes IQC 80 kWt og Jaguar iPace 90 kWt.

BYD Tang EV ble lansert i Norge på Aker Brygge med norsk motorpresse tilstede. Foto: ©Morten Larsen

Akselerasjonen er 0 til 100 på 4,6 sekunder og bilen har firehjulsdrift. Bilen er med en lengde på 4,87 meter, 3 cm kortere enn eTron og 19 cm lengre enn iPace.

Vil du se litt på hva som skjer med historiske racerbiler? Les her!

Prisen er det ikke noe å si på; 599.900,- mot en tilsvarende utstyrt Audi eTron 55 til 704.900,- ifølge RCA. BYD Tran EV levring i januar 2021.

Norge er et takstativ og tilhenger-land, og entusiastene kan glede seg; hengervekt 1.480 kg, og takstativ for skiutstyr er helt i orden.

[the_ad id=”4749″]

Med på presentasjonen digitalt, var administrerende direktør for BYD Europe, Isbrand Ho. Han er av kinesisk avstamming, men født og oppvokst i USA. Han påpekte at Norge var et viktig land å lansere bilen i når bilen skulle lanseres i Europa med full tyngde.

– Vi har ikke til hensikt å skynde oss inn i det europeiske markedet, men kommer til å ta ett skritt av gangen og bruke den tiden som er nødvendig. Vårt plan er langsiktig, og ønsker å oppfattes som en seriøs aktør, påpekte Isbrand Ho.

På spørsmål om de ville etablere en batterifabrikk i Europa, fortalte han at de hadde vurdert dette, men at produksjonen av batterier var så komplisert at det beste antagelig er å ha få, men store fabrikker til dette, men at monteringen av batteriene kunne foregå i mindre enheter, og da gjerne i Europa.

De hadde også vurdert et eget ladenettverk a la Tesla, men deres oppfatning var at eksisterende bensinstasjoner var et naturlig sted å ha ladestasjoner.