BMW Z4 – sommerbil for helårsbruk

Liker du å kjøre en bil som er dedikert til kjøreglede uten å ta hensyn til hvor mange passasjerer man skal ha med finner du vanskelig en bedre bil. Vi har testet BMWs nye Z4 sDrive30i (G29) i regn og sol, på langtur og i byen. Egentlig skulle ikke denne bilen vært på markedet, men takket være samarbeidet med Toyota er den heldigvis en realitet.

La meg være litt personlig: Biler hvor kjøregleden er det primære har ligget mitt hjerte nærmest i alle år. Åpne biler gir mye sol, luft og lukter – og er rene nervemedisinen. Men kalesje på en roadster er noe herk, og etter mange års slåsskamp med oppsetting av løse kalesjer mens regnet pisker, samt frosne fingre og kalde albuer har jeg lært at en innelukket bil har sine gode sider. Etter som årene går setter man dessuten mer og mer pris på komfort på lengre turer. Til slutt fant jeg ut at jeg burde ha en bil som både er åpen og med tak i én og samme bil. Da begynte jeg å se på BMW Z4 med nedfellbart metalltak.

Z4: Forfatterens E89 med nye G29. Foto: ©Morten Larsen

Jeg er også opptatt av god design. Hva som er god design kan selvsagt diskuteres, men de fleste vet å sette pris på riktige proporsjoner. Et langt panser, som indikerer mye motor som er plassert lengst mulig bak forakselen, og seter rett foran bakakselen er et godt utgangspunkt for proporsjoner med appell.

Se mange flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

BMW Z4 har de rette proporsjonene etter mitt syn. For en tid siden gikk jeg derfor til innkjøp av en pent brukt 2013 BMW Z4 type E89, og jeg innså snart at dette var nær den perfekte bilen for meg. Sittestilling, kjøreegenskaper, komfort og utstyr falt i smak. Så da BMW annonserte en ny og forbedret versjon av Z4 – den tredje i rekken – var jeg lettere opprømt. Den måtte jeg få teste ut! I sommer fikk jeg låne en bil av BMW Norge for prøvekjøring.

BMW 328 Mille Miglia Roadster. Foto: BMW

Før jeg kommer til testresultatene kan det være greit å vite litt om historikken. BMW ønsket å utnytte sin historie med BMW 328 Mille Miglia og spinne videre på denne bilens proporsjoner. BMW 507 ble et ikon og var ytterligere inspirasjon.

BMW 507 er en meget flott og ettertraktet bil. Her utstilt under Villa Erbe i år. Foto: ©Morten Larsen

BMW Z1 var først ute. Den ble produsert fra 1989 til 1991, og er nå en ettertraktet samlerbil, hvor dørene senkes ned og man klatrer om bord. (Se reklamefri video):

Så kom Z3 i 1995:

BMW Z3 er en svært populær bil. Her fra Z-treff 2019. Foto: ©Morten Larsen

Den ble avløst av den første Z4 i 2002:

BMW Z4 var den første i rekken av tre versjoner. Her fra Z-treff i 2019. Foto: ©Morten Larsen

Andre generasjon Z4 var E89, som kom i 2009:

BMW Z4 nr to i modellrekken var E89. Her fra Zensommertur i 2018. Foto: ©Morten Larsen

BMW Z8, en håndbygget og kostbar bil, ble produsert i perioden 2000 til 2003, og ble designet av danske Henrik Fisker for å feire legendariske BMW 507:

BMW Z8 er nå blitt en svært ettertraktet samlerbil. Her fra Norsk Sportsvogn Klubbs Vårmønstring 2018. Foto: ©Morten Larsen

Nye Z4 (G29) så jeg på Paris Motor Show/Mondial i oktober, og fikk prøvesitte og ta en titt her og der:

For første gang bak rattet i Z4 G29, Paris Motor Show, oktober 2018. Foto: ©Morten Larsen
Store luftinntak forteller om en ny designretning. Foto: ©Morten Larsen

Designmessig har den helt klart behov for tilvenning. Z4-entusiastene, som er vant til forgjengerens myke former, vet jeg har vansker med å svelge sjenerøse luftinntak og andre aerodynamiske triks på den nye modellen.

Proporsjonene er ikke fullt så markante som på den gamle Z4. Kabinen er flyttet bittelitt forover for å få bedre plass, både til lange sjåfører og kabriolet. Akselavstanden er økt med 26 mm, lengden på bilen 85 mm, og bilen er hele 7,5 cm bredere.

Les om “The 8” her!

Bak rattet var det første jeg registrerte at panseret er senket, antagelig for å gi bedre oversikt. Jeg har registrert med min E89, at når jeg kjører over en bakketopp, inn i et parkeringshus osv, så kan det være litt utfordrende å se hvor veien går, selv om det overhodet ikke plager meg. På nye Z4 er dette vesentlig bedre.

Interiøret er modernisert og forbedret på mange områder. Foto: ©Morten Larsen

Kommandohjulet på midtkonsollen er nå flyttet slik at det både er lettere å gripe fatt i det, på E89 var det dessuten lett å trykke på kommandorattet med armen ved en feiltagelse når man skulle gripe girspaken.

Sittestillingen er like god som før, men det er noe mer plass til å skyve stolen bakover for de som er enda lenger i bena enn meg. Trekk og turbulens er bedre enn før, selv om dette ikke er så lett å bedømme. Uansett kan du kjøre åpen selv på motorvei. Kabrioleten på nye Z4 er tett og trekkfri, men gir marginalt mer støy i tunneler enn utgående modell med metalltak.

Forstillingen ligner på den gamle, men er nå opphengt i en aluminiumstravers. Bakstillingen er ny og 5-multilink, også opphengt i aluminiumstravers.

Proporsjonene er nokså lik som på foregående modell. Foto: ©Morten Larsen

Kjøreegenskapene skulle jeg vært på bane for å teste, for en testsjåfør vil gjerne finne ut hvor grensene går. Hvor hardt må jeg presse bilen i svinger for å få den til å slippe? Hvordan oppfører den seg? Det er bare at i normal trafikk kan man ikke kjøre så hardt som det er nødvendig med en bil som nye Z4. På tørr sitter den som klistret. Sjåføren pyser ut lenge før bilen viser svakhetstegn. Bilen har lavere tyngdepunkt og jeg synes å registrere at den krenger en smule mindre. Det er mindre understyring, og med den elektroniske differensialsperren er det lettere å få bakenden ut når den provoseres til det på våt asfalt. Chassiset er stivet opp, likeså innfestingen til hjulopphenget. Vektfordelingen 50/50, styringen er presis og en god del lettere enn på utgående E89.

Les om en helt ny Morgan i tradisjonell form her!

BMW har lagt seg på et kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper som gjør Z4 til en bil du kan bruke som en hverdagsbil, men allikevel kan kose deg på bane. Skal du ha en noe mer dedikert banebil blir Porsche 718 et alternativ, men da må du opp i pris.

Kabrioleten bruker bare 10 sekunder på å slås opp, og man kan gjøre det med bilen i fart helt opp til 50 km/t. Ulempen med det gamle metalltaket var adkomsten til bagasjerommet ganske trang med taket pent plassert bak der.  Man skulle tro denne kabrioletversjonen ga mer bagasjeplass, men faktum er at den gamle Z4 med metalltak svelget unna 310 liter med taket oppe, 180 liter med taket nedfelt. Nye Z4 tar 281 liter enten kabrioleten er oppe eller nede.

Bagasjerommet tar 281 liter, mer enn nok til en lengre reise. Foto: ©Morten Larsen

Vår lånebil var en sDrive30i, altså ikke toppmodellen sDrive40i. Sistnevnte er kostbar, tyngre i snuten, men rask; 0 til 100 på 4,5 sekunder. Motoren er en 3-liter som yter 340 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Lyden fra den 6-sylindrede motoren er praktfull, og bilen har alt.

Testbilen er en sDrive30i. Det er en M Sport-versjon med 19 tommers hjul, M Sport bremser, adaptivt hjuloppheng, fjernlysassistent, Head-Up display og adaptiv fartsholder for å nevne noe. Motoren er en 2-liter, har potent lydbilde, yter 258 hk og dreiemomentet her er 400 Nm. Drivstofforbruket overrasket. Litt over 0,5 på mila på en så motorsterk bil var imponerende. Prisen begynner på 668.500,-. Testbilen kommer på ca 880.000,- med alt utstyret. Et godt alternativ er sDrive20i. Motor med ytelse på 197 hester er nok for de fleste. Pris med automatgir Steptronic Sport: 576.800,-. Og nå er verden blitt slik at manuelt gir koster mer, dessverre. For en slik bil mener jeg manuelt gir bør være et aktuelt alternativ. Manuelt gir får du kun på sDrive20i, og da må du ut med 598.700,-, altså 22.000,- mer. sDrive40i er toppmodellen med mye av utstyret standard. Pris: kr 875.400,-.

Les om nye BMW 3-serie her!

Z4 har nå tatt steget inn i den elektroniske alderen, og i tillegg til en lang rekke sikkerhetssystemer er den utstyrt med BMW Operativsystem 7.0 som kobler deg opp mot BMW Connected Drive – og andre BMW biler som kan varsle deg hvis noe alvorlig skjer i trafikken dit du er på vei. Dette er en bil du kan bruke til hverdags – og gjerne hele året.

Konkurrenter er det ikke så mange av. Audi TT har mye kjøreglede, men rekker vel ikke helt opp. Pris fra litt over 500.000,-. Porsche 718 Boxter er en mer dedikert kjøremasking som du kan nyte på banedager, pris fra 882.900,-. Så har vi lille, lette og kjøreglade Mazda MX5 som du kan ha like mye moro med til noe over 400.000,-. Nye BMW Z4 har allerede fått mange norske eiere, og jeg tror det blir mange flere. Så har vi Toyota Supra, da. Den skal vi også teste!

Se store galleribilder under tabellen!

Noen spesifikasjoner

BMW Z4 G29 sDrive20i sDrive30i sDrive40i
Lengde/bredde/høyde, m 4,32/1,86/1,30 4,32/1,86/1,30 4,32/1,86/1,30
Svingdiameter, m 11 11 11
Akselavstand, m 2,47 2,47 2,47
Vekt, kg 1.480 1.490 1.610
Nyttelast, kg 335 325 325
Bagasjerom, liter 281 281 281
Motor, syl/ventiler 4/4 4/4 6/4
Motor, volum 1.998 1.998 2.998
Motor, hk 197 258 340
Dreiemoment, maks NM 320 400 500
Drivstofforbruk, kombinert, l/mil 0,6 – 0,61 0,5 – 0,61 0,74 – 0,71
Akselerasjon 0 – 100, sek 6,6 5,4 4,5
Toppfart, km/t 240 250 250