Tredje generasjon BMW X5 er en milsluker og kongen blant hyttebilene.
(Drive) Det er en stor fordel at en bil er allsidig, at den yter godt under de fleste forhold. De fleste biler har sine svakheter, men ett unntak er splitter nye BMW X5. At den liker seg på landeveien og er en skikkelig milsluker vet jeg fra tidligere, nå har den også fått vist at den er som en fjellgeit på smale og isete hytteveier. Som om ikke dette var nok, fikk den kjørt seg skikkelig i en alpinbakke.
Man føler seg helt konge bak rattet i denne bilen der den helt uanstrengt legger bak seg mil etter mil. Med høy grad av komfort, godt støydempet og med en god følelse av sikkerhet.
Dette er en bil med dimensjoner som kvalifiserer til definisjonen “stor bil”. Nødvendigvis blir det en bil man kvier seg litt for å kjøre inn i de trangeste parkeringshusene. Derfor overrasket det at bilen var såpass smidig og lettkjørt på smale, svingete og bratte hytteveier.
Før vi la ut på veien til Beitostølen og en alpinbakke hyret inn for anledningen, fikk vi presentert litt informasjon om BMW i Norge av markeds- og informasjonsdirektøren Kjetil Myhre. Han viste til salgstall med en økning på 64 % de siste tre årene.
2013 ligger an til en omsetning på 7.000 biler på det norske markedet, og Myhre sikter mot en markedsandel på 5,3%. Hele 55% av nye BMW levert i Norge har xDrive, eller med andre ord BMW sitt firehjulsdriftsystem.
Avansert hjuloppheng. Det sier seg selv at BMW X5 kun leveres med firehjulssystemet xDrive i Norge. Dessuten kan bilen leveres med det meste av tilleggsutstyr for hygge, nytte og komfort. Til denne bilen er hele registeret av teknologiske nyvinninger tilgjengelig. Blant annet er det hele fem forskjellige understellspakker å velge mellom.
“Basis” er et konvensjonelt hjuloppheng. Det høres veldig primitivt ut, men jeg kan forsikre at det er det ikke. Både komfort og dynamikk er forbedret i forhold til utgående modell.
“Comfort” bringer kjøreopplevelsen opp et hakk fordi bilen da er utstyrt med luftfjæring bak og “Driving Experience Control”, som gjør det mulig å skifte mellom ECO PRO modus eller Sport modus for en mer dynamisk kjøreopplevelse.
Neste trinn på stigen er Adaptiv M, som tilsvarer “Comfort”-pakken, men som kan settes i Sport, Sport+ eller “DSC off” for en heftigere opplevelse. Ulempen for noen kan være at denne pakken kun leveres i kombinasjon med M Sportspakke. Testbilen som er omtalt her var utstyrt med denne pakken.
“Adaptiv Dynamic” er som “Basic”, men oppsettet er slik at bilen krenger mindre og styringen er mer direkte. Et sportsligere oppsett, altså.
“Adaptiv Professional” har alt, og dekker hele registeret fra “Comfort” til “Dynamic”. Intet mindre.
Signalgule trafikanter. Pressebiler er oftest utstyrt med det meste, det er vi vant til, og denne bilen var intet unntak. Her var det “Night Vision”, et infrarødt kamera som imponerte stort. Det nye nå er at personer og dyr farges signalgule på skjermen og er dermed enda tydeligere å se enn på tidligere versjoner av systemet.
I tillegg til dette har bilen “dynamic light spot”, som det heter på godt engelsk. Det betyr at bilen kjenner igjen mennesker og dyr og lyser de opp med en lyskjegle, og det på en måte som gjør at det ikke blender den gående. Lyset går ikke høyere enn til brystet.
Mens vi snakker om lys; fjernlysassistenten var helt suveren, og “masket ut” møtende biler, men lyste opp alt rundt. En helt fantastisk effekt som gjør det mye tryggere å kjøre når mørket gjør det utrygt å gå langs landeveien. Når man kjører etter andre er effekten den samme; bilen lyser overalt unntatt bilen du følger etter.
Et skår i gleden. At vår bil var utstyrt med fire soners klima-anlegg og varme både i ratt og baksete ble liksom bare bagateller når vi snakker om surround kamera og aktiv styring. Det første er rett og slett bilen sett i 360 graders fugleperspektiv på den store skjermen på dashbordet når man manøvrerer på uoversiktlige og trange steder. Et skår i gleden er at en rimelig småbil som nye Nissan Note også har dette, men det er allikevel ganske nyttig og veldig underholdende å bruke.
Aktiv styring sørger for å holde bilen i riktig fil. Dette skiller seg fra andre systemer vi har testet, som sier fra med alarm hvis man slipper rattet for å la bilen styre selv. BMW sitt system er basert på sensorer i rattet som registrerer at hendene holder i rattet, slik at man unngår alarm samtidig som at bilen holdes i riktig fil så lenge man holder i rattet og er våken.
Spøkelse?. Bilen har Bluetooth, mulighet for å laste ned hele CD-plater med musikk, se TV direkte i baksetet, koble opp mot internett og mye, mye mer. Ulempen med mye utstyr er imidlertid at man må sette av tid til å lære seg å bruke alle godsakene. Selv om det meste er lagt opp slik at det er intuitivt, trenger man atskillig mer enn noen dager, som vi hadde bilen til låns.
Det var mens vi bladde gjennom menyen på den 10,2 store skjermen at vi av ren nysgjerrighet klikket på ett av menypunktene i BMW ConnectedDrive, hvorpå en stemme sa: “Hei, hva kan jeg hjelpe med?”. Første tanke var at dette enten måtte være et lydopptak eller et spøkelse, men måtte innse at vi snakket med et levende menneske som satt der for å hjelpe alle BMW-eiere med eventuelle problemer med bilen. Vi takket for oppmerksomheten og lovet å komme tilbake dersom vi eventuelt skulle få reelle problemer.
Trafikkork og kø er en stressende faktor, og noe man må regne med stadig mer av, dessverre. Men ConnectedDrive kan hjelpe deg med å holde en korrekt avstand til bilen foran. Faktisk fra 3 km/t til 210 km/t kan denne funksjonen være tilgjengelig. Vi brukte systemet mye, og det fungerte perfekt.
Bilen har skikkelig head-up-display, eller HUD. All informasjon man trenger under kjøringen kommer opp på frontruten, også varsler om mennensker og dyr i veibanen når Night Vision er slått på. Til og med retningen dyret har på sin ferd blir vist på frontruten.
Prisen for volummodellen X5 xDrive 25d starter på 790.000 kroner. Med litt ekstra her og der stiger naturlig nok investeringskostnadene, for vår testbil må man legge nesten 1,4 millioner på bordet. Konkurrenter er Range Rover Sport og Porsche Cayenne, men hvis man er opptatt av å unngå å stikke seg ut, er BMW X5 bedre egnet.
Til å være en bil av denne størrelsen er den lett og ledig å kjøre, både i trafikken og på landeveien. Den er komfortabel, sportslig og har kjøreglede i god BMW-tradisjon. Takket være hjuloppheng med M Sportspakke og Adaptiv M synes vi bilen ble litt i overkant stiv og stram i hjulopphenget. Men smaken er forskjellig. Vi ville gått for noe mykere som gir mer komfort. Dét hadde fått oss til å føle oss “helt konge”.
Tekniske data
BMW | X5 xDrive25d | X5 xDrive 30d | X5 xDrive 50i |
Modellnivå | |||
Pris, kr | 789.900 | 926.000 | 1.555.600 |
Pris testbil, kr | 1.366.320 | ||
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 6 på linje | V8 |
Slagvolum, cm3 | 1.995 | 2.993 | 4.395 |
Motor effekt, hk/kW | 218/160 | 258/190 | 450/330 |
Motor dreiemoment, Nm/turtall | 450/1.500 | 560/1.500 | 650/2.000 |
Co2-utslipp (g/km) | 154 | 162 | 242 |
Nox-utslipp (mg/km) | 41 | 41 | 22 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,58 | 0,62 | 1,04 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 8,2 | 6,9 | 5 |
Toppfart, km/t | 220 | 230 | 250 |
Svingdiameter, meter | 12,7 | 12,7 | 12,7 |
Lengde (mm) | 4.886 | 4.886 | 4.886 |
Bredde (mm) | 1.938 | 1.938 | 1.938 |
Bredde (mm, inkl speil) | 2.184 | 2.184 | 2.184 |
Høyde (mm) | 1.762 | 1.762 | 1.762 |
Akselavstand (mm) | 2.933 | 2.933 | 2.933 |
Sporvidde for/bak | 1.644/1.650 | 1.644/1.650 | 1.640/1.646 |
Bakkeklaring, cm | 20,8 | 20,8 | 20,8 |
Rampevinkel for/under/bak | 20/-/20 | 20/-/20 | 20/-/20 |
Vekt, kg, EU | 2.115 | 2.145 | 2.250 |
Nyttelast | 710 | 710 | 710 |
Tilhengervekt m/brems kg | 2.700 | 3.500 | 3.500 |
Bagasjerom min/maks liter | 650/1.870 | 650/1.870 | 650/1.870 |
Drivstofftank, liter | 75 | 85 | 85 |
Drivstoff | Diesel | Diesel | Bensin |
Drivhjul | Bak | Bak | Bak |
Girkasse | 8-tr Sportsaut. | 8-tr Sportsaut. | 8-tr Sportsaut. |