Når snøen har smeltet åpnes garasjeporter rundt omkring, og ut triller det ene klenodiet etter det andre. Nå er tiden for bilklubbenes vårmønstringer. Vi har sett på litt av det som rører seg, og vært på vårtreffene til Norsk Jaguar Klubb, på de «italofile» bilentusiasters Vårslipp, og Norsk Sportsvogn Klubb sin 44. Vårmønstring med 750 biler.
Jaguarklubben (NJK) er selvsagt fokusert på Jaguar i alle former og årsklasser, og avholdes hvert år 1. mai på Holmen Fjordhotell. Det er bilentusiasten Trygve Hegnar som tar imot NJK med åpne armer. Selv har han et lite knippe klassiske biler utstilt rett ved hotellinngangen, deriblant en Jaguar E-type.
Se mange, flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!
Her kommer også andre biler, så som Bentley, Aston Martin og Ferrari. Enkelte eiere er umusikalske og parkerer bilen sin midt i oppmerksomhetens sentrum, de med respekt for at dette er et merketreff kjører inn i parkeringshuset. Besøkende til hotellet med andre merker enn Jaguar er det dessverre vanskelig for klubbledelsen å få vekk fra parkeringsplassen. Vi får håpe de får det til neste år.
I år var det flere Jaguarer på treffet enn noen gang. Her var alt, helt fra splitter nye Jaguar I-Pace til førkrigs Jaguar Mk IV. Det var dessuten gledelig å se at en veldig tidlig Jaguar XK120 med noe så sjeldent som et aluminiumskarosseri blir tatt meget godt vare på av barna til den opprinnelige eieren, som døde for noen år siden.
Les om Jaguar-klubbens treff her!
De italofile
Autovia arrangerer hvert år en samling utenfor sine lokaler i Sandvika i Bærum på denne tiden. Her kommer det vesentlig Alfa Romeo, Fiat og Lancia. Foruten diverse sparking i dekk og studier av hva bileierne har gjort av forbedringer på sine biler i løpet av vinteren, er det utdeling av utmerkelse til «årets gjeveste bil». Dagen ble avsluttet med en kjøretur rundt Hurum-landet.
Sportsvognentusiastene
Norsk Sportsvogn Klubb var i år tilbake på Øvrevoll Galoppbane etter to år ved flytårnet på Fornebu. Øvrevoll er et mer trivelig sted til tross for at det er litt trangt. Den store skrekken er noen dager med regn forut for Vårmønstringen på Øvrevoll. Indre bane må nemlig tas i bruk for å få plass til alle bilene som stiller denne dagen. Da kan hele indre bane bli et gjørmehull. I år var styret i klubben heldige, og selve søndagen opprant med strålende sol. Det var imidlertid ganske sur vind, så de som ikke hadde tatt med seg nok tøy hadde en kald opplevelse. Vi observerte dessuten en Morgan med kalesjen oppe, noe som vakte allmenn hoderysting.
På Vårmønstringen kan man observere og kikke nærmere på et meget bredt utvalg sportsvogner.
– Da arrangementet ble startet på sensommeren for 44 år siden i regi av Norsk TR-register, var det for å samle mest mulig av alt som fantes, forteller Olav Helge, en av de som dro i gang treffet, og som også var tilstede i år. Norsk TR-register var en klubb for Triumph TR, og forløperen til Norsk Sportsvogn Klubb (NSK).
Les om TR-entusiastenes europa-treff her!
– Vi ba folk dra med seg alt av sportsvogner, enten det var et prosjekt midt under restaurering eller et urestaurert prosjekt. Jeg savner i dag enkelte av de mer alminnelige sportsvognene som kanskje ikke er så blanke og nystriglede, sier Olav Helge, som nå er æresmedlem i klubben.
Galopperende hester var byttet ut med iltre hestekrefter, blank lakk og svart gummi, og mye vakker karosserikunst var å se. Slik som en McLaren Mercedes SLR, Lamborghini Countach og Ferrarier i ymse versjoner, DeTomaso Mangusta og en splitter ny Alfa Romeo 4C Competitione. Sistnevnte er kjøpt inn av Einar Mathinsen, en av Triumph TR-eierne som var med i overgangen til NSK for 42 år siden.
Sin Triumph TR 2 har han fortsatt, og i 1972 var Einar med og inspiserte en TR2 som forsvant og ble borte fra miljøet. Inntil undertegnede ble oppringt av eieren. Det var Tore Hartvigsen, som i alle disse årene hadde trodd han var rettmessig eier av bilen. Inntil han sjekket med bilregisteret. Der fantes ikke hans bil . . . Tore husket ikke hvem han hadde kjøpt bilen av, og han ble ganske frustrert. Men etter at TR-registerets kartotek gravd frem og konsultert, sto forrige eier oppført som Steinar Holmen.
Steinar Holmen ble oppringt, og ble overrasket over å bli kontaktet.
– Jeg har lurt på hva som skjedde med bilen etter at jeg solgte den, og så viste det seg at jeg fortsatt sto som offisiell eier av bilen ifølge Biltilsynet, forteller Steinar Holmen til Drive.
Med hjelp av undertegnede ble de to koblet sammen under Vårmønstringen, og Steinar Holmen skrev villig under på ny salgsmelding. – Jeg er helt sikker på at jeg leverte salgsmelding da jeg kjøpte bilen for 44 år siden, sier Tore Hartvigsen.
– Men jeg er takknemlig for at Steinar var imøtekommende her i dag, sier Tore og tar godt vare på salgsmeldingen, som skal leveres Biltilsynet på første virkedag. Etter Vårmønstringen ble Tore Hartvigsen med hjem til Einar Marthinsen for å se på hans fine eksemplar av en TR2, hvor det meste er detaljrestaurert tilbake til opprinnelsen.
Les om Gardermoen Memorial her!
Resultatet av Vårmønstringen ble utrolige 750 biler, og ca 2.500 besøkende. Den tradisjonelle defileringen var gjort om til en slags Concour d’elegance, hvor en særdeles liten jury ganske enkelt plukket ut biler etter smak og behag. Disse ble så presentert for publikum og parkert på «indre bane» ved stallene.
De heldige ble:
Årets Veteranbil:
Lotus Europa, 1970
Nils Harald Gjerløw Hegdahl
Årets Youngtimer:
Porsche 911 GT3, 2004
Lars Faale
Les om Porsche, som feiret 70 år i Paris!
Årets Nyere bil:
Mercedes AMG GTR, 2018
Atle Kildebo
Årets Cabriolet:
Austin-Healey 3000 Mark II Convertible, 1963
Knut Harald Horgen
Årets Coupé:
Alfa Romeo Montreal, 1972
Bjørnar Gjein
Årets Sportsvogn:
DeTomaso Mangusta, 1970
Kenneth Høitomt
Bildegalleri. (Sees best på pc/pad):