Besøk et bilmuseum når du er i USA!

Tror du det bare er i California det er interessante biltreff og bilmuséer verd å besøke tar du feil. Drive har sjekket ut flere steder verd et besøk rundt New York. Ett av dem er Newport i Connecticut, drøye tre timers kjøring fra Newark-flyplassen utenfor New York. Her fant vi Audrain Automobile Museum.

Newport er et flott sted å besøke, med historiske bygninger fra USA sin pionertid. Det er her øvre den pensjonerte middelklasse bosetter seg for å nyte sitt otium. Her kan vi som er på besøk overnatte rimelig og komfortabelt for eksempel i byens tidligere fengsel (!) og spise en utsøkt middag i USAs eldste vertshus. Nokså sentralt i byen ligger Audrain Automobile Museum i en praktfull bygning som ble totalrestaurert i 2014.

Muséet støttes av en rekke entusiaster, en av dem er Jay Leno. Da vi besøkte utstillingen, var temaet kjøre- og sommerglede. Varme dager, bølger og surfing forbindes med sommer og sol, så da tenker utstillerne at surfbrett må være med.

Se også bildegalleri nederst på siden!

En Austin Healey Sprite og surfbrett er sentral i utstillingen og kommuniserer sommerglede for amerikanere og folk flest. I likhet med alle de andre bilene på muséet var Frogey’en helt strøken. Foto: ©Morten Larsen www.drive-bilogmotor.no

 

Jeg vil tro Jay Leno har bidratt med en bil eller tre til utstillingen. I typisk amerikansk stil var de aller fleste gamle bilene atskillig finere enn da de forlot fabrikken. Ikke galt i det, man må bare ha det i bakhodet når man lar seg glede av blank lakk og tilsynelatende ubrukte  og perfekte bilseter.

Museet har sine egene guider. Et par eldre herrer spaserte rundt som verter, og fortalte Drive av at de har verdens beste pensjonisttilværelse. De svarer på spørsmål og er vennligheten selv.

Les om norsk utstilling av Lamborghini her!

Hva er vel mer naturlig enn å ha med en McLaren i samlingen? Foto: ©Morten Larsen www.drive-bilogmotor.no
1940 DeLux Woody Wagon. Fra århundreskiftet ble det stadig mer populært å få chassiset levert uten karosseri, for så å snekre sitt eget. Dette ble en egen trend, som førte til at Ford kom med sin egen modell i 1929. Disse ble markedsført som et rimelig alternativ, for et trekarosseri var billigere å produsere enn et stålkarosseri. Imidlertid ble det mot slutten av 40-årene klart at trekarosserier var dyrere å produsere enn stål, samt at treverket selvsagt trengte mye vedlikehold. Så da ble woody-utgavene etter hvert en mer eksklusiv versjon til de mer velstående kundene. Foto: ©Morten Larsen www.drive-bilogmotor.no
Sommerdrømmen for mange var – og er – en Ferrari og et surfbrett. 1985 Ferrari 308 GTS. Designet av Leonardo Fioravanti og Pininfarina. Foto: ©Morten Larsen www.drive-bilogmotor.no
Noen trehjulinger vakte betydelig interesse både hos de besøkende og de som kikket inn gjennom vinduene, her representert ved en Inter 175A Berline Microcar fra 1957 og en Messerschmitt. Inter’en er fransk, inspirert av Messerschmitt og produsert i ca 300 eksemplarer hvorav ca 10 kjente eksisterer. Inter laget også fly, slik at også denne er sterkt inspirert av flyproduksjonen. En tosylindret motor på 175 cc og 8 hk står for fremdriften.
Bak står en Autobianchi Bianchina Tranformabile fra 1959, men den mest interessante av disse to var utvilsomt en Fiat 600 Jolly fra samme år. Det var visstnok Fiat-sjef Agnelli som ønsket seg en slik bil til sitt landsted ved Middelhavet, og fikk laget en slik. Det syntes andre superrike var en god idé og ville også ha. Resultatet var at 200 Fiat 600 ble sendt til Ghia, som konverterte bilene. De ble selvsagt vesentlig dyrere enn vanlige 600, og noen av de ble brukt som drosjer, men de aller fleste gikk til luksusyacht-eiere som fraktet de ombord i båten for å bruke når de drev øyhopping i Middelhavet. Autobianchi’en er basert på Fiat 500, har B-stolpen fast, men en kalesje som kan rulles ned slik at det blir en kabriolet light. Foto: ©Morten Larsen www.drive-bilogmotor.no

Audian Automotive Museum har rundt 200 biler i sin samling. Det betyr at utstillingene skiftes ut relativt ofte. Neste utstilling vil ha temaet “Porsche da og nå”.

Les om et norsk bilmuseum her!