Mer attraktiv e-tron med Sportback

Audi slår konkurrentene ned i støvlene med e-tron. Så langt i år har Audi e-tron stått øverst på salgsstatistikken, og nå kommer snart Audi e-tron Sportback. Vi har fått låne et av de første eksemplarene som har ankommet av importøren Harald A Møller.

Etter hvert har vi vennet oss til å se Audi e-tron suse forbi oss i venstrefila. Imponerende landeveislokomotiv som er flotte, men kanskje litt tunge i fasongen. Designet er en viktig del av kjøregleden er vår filosofi her i Drive. Derfor har vi spent ventet på Audi e-tron Sportback helt siden vi så den lett kamuflert under Genève-utstillingen for litt over et år siden.

Audi e-tron Sportsback quattro
Audi e-tron Sportback lettere kamuflert på Geneve-utstillingen i mars 2019. Foto: ©Morten Larsen

Audi e-tron 55 Sportback quattro S-Line Edition One er testbilens fulle navn og en sann glede å kjøre. Støynivået er en drøm å oppleve. Om det er fordi testbilen var utstyrt med akustikkglass i sidevinduene, eller fordi bilen fortsatt var utstyrt med piggfrie vinterdekk er usikkert. Det som er helt klart, er at bilen uansett har et behagelig lavt støynivå.

Se mange flere bilder i bildegalleriet helt nederst på siden!

Dette er en velutstyrt pressebil, som pressebiler ofte er. Det betyr at den har helskinn «individualkonturseter» med ventilasjon og massasje, panorama soltak, komfortarmlene og firesoners klimaanlegg. Alt dette bidrar til en helt unik kjøreopplevelse, men det koster en god del å gå såpass «berserk» i tilvalgslisten. Jeg hadde ikke nølt med å spandere alt dette, hvis jeg hadde råd til det.

Kameraspeil er ikke så lett å venne seg til for alle. Foto: ©Morten Larsen

Kamerasidespeil, eller «virtuelle sidespeil» tviler jeg derimot sterkt på at jeg hadde valgt. En ting er at de koster 17.200,- kroner, noe annet er at denne testsjåfør ikke helt klarte å venne seg til denne nyoppfinnelsen. Det ser flott og fint ut i salgslokalet, og det høyre «speilet», eller skjermen i døren er grei. Verre er det med den venstre, som står i en litt uheldig vinkel. Dessuten har mange år med rygging etter normale speil medført en teknikk som gir god oversikt. Teknikken virker ikke med kameraspeil. Justering av speilene gjøres etter touchmetoden på skjermen, noe som sterkt frarådes å gjøre med bilen i drift.

Les om Mazdas humane elbil her!

Bortsett fra dette opplevde denne testsjåfør kjøringen rattet som en fornøyelse. Til og med de ofte irriterende «kulene» på rattet, som tydeligvis er så populære, var redusert til et helt akseptabelt nivå. Dette er ingen liten bil, så kjøring på trange steder som parkeringshus kan e-tron være en liten utfordring. Nå var vår testbil utstyrt med omgivelseskamera. Kombinert med sensorer rundt det hele var det ganske trygt.

På landeveien

Giret velges med bryter på siden av et meget behagelig håndtak å hvile armen på midt på konsollen. «Gir» er forover og bakover, samt nøytral. Man gir gass eller «strøm» med den vante pedalen og bilen ruller pent og rolig i valgt retning. Mer imponerende blir det når bilen i fart får beskjed gjennom den samme pedalen om å få opp farten. Ved å velge det mest sportslige av alle syv kjøremodus samt klemme nevnte pedal helt ned, er akselerasjonen mildt sagt imponerende. Med sine to-og-et-halvt tonn er dette en tung bil som forflytter seg fra null til hundre km/t på 5,7 sekunder. Det er imponerende hvor lettbent og lettkjørt den er i svinger. Forklaringen er ikke bare at tyngdepunktet er vesentlig lavere enn i sammenlignbare fossil-SUVer, tyngden er sentrert midt i bilen på Audi e-tron. Dét merkes!

Legg merke til “håndtaket” med girvelgeren på midtkonsollen. Foto:©Morten Larsen

Quattro

Audi påstår de har tatt quattro-historien inn i et nytt kapittel med e-tron. Vi tviler ikke. Bilen er utstyrt med en elektromotor for hver aksel. Ved normal kjøring er det meste av effekten på bakhjulene. Med 5-link hjuloppheng, 50/50 vektfordeling, progressiv styring og elektrohydraulisk bremsesystem kombinert med elektrisk drift på alle fire hjulene porsjonert etter forholdene skal det mye til for å stå fast på glatta. Noe annet er at bilen kan mestre imponerende terreng. Audi e-tron Sportback kan by på komfort og ikke minst sportslig kjøring som kan gjøre små, nette sportsvogner misunnelige.

Les om Fords lille Jaguar her!

Gjenvinning av el-energi

Et viktig element i en elbil er hvor effektivt den gjenvinner strøm ved nedbremsing. Som på Hyundai Ioniq, har Audi e-tron padler på rattet hvor man kan bremse bilens hastighet. På Ioniq kan man for det meste praktisere ettbenkjøring, det vil si å bremse uten å ta benet fra gasspedalen. På e-tron er dette mindre effektivt, så bruk av bremsepedalen må til. Det hyggelige er at på Audi e-tron kan hele 220 kW gjenvinnes, noe som skjer helt opp til 0,3 g. Ifølge Audi er dette mer enn noen annen produksjonsmodell på markedet, og mer enn 70% av bilens fremdriftsytelse.

Ladesyklusen ved hurtigladeing er mer effektiv på Audi e-tron, påpeker Audi. Foto: Audi

Plass

På kupeversjoner blir ofte at mye av bagasjeplassen redusert i forhold til en stasjonsvogn. Sportback-utgaven av e-tron har beskjedne 45 liter mindre plass i bagasjerommet, og ca. 70 liter mindre med bakseteryggen nedslått. Testsjåførens erfaring er at 615 liter er nok.

Foto: ©Morten Larsen

Plassen i baksetet er helt fin, ingen problemet ble erfart med den lavere taklinjen. Seteryggen er prisverdig nok delt i 40/20/40, hvilket gjør det mulig å ta med skiutstyr uten å slå ned for stor del av seteryggen.

Digital hverdag

Standard er Audi e-tron utstyrt med tre skjermer. Den øverste er på 12,1 tommer. Innskriving av data gjøres på den nederste skjermen på 8,6 tommer, hvor man kan velge mellom tastatur eller håndskrift. Det er imponerende hvor dårlig håndskrift som skal til – og teknikken klarer å tolke meningen. Skjermen foran føreren er en 12,3 tommers skjerm som har to visninger, enkelt valgt med en knapp på rattet. Og teknikken er innholdsrik. Her er det en mengde innstillinger som må kunne tilfredsstille selv den mest ihuga nerd. Her er det for nye eiere bare å sette seg ned med instruksjonsboken og trinn for trinn stille bilen inn etter personlig stil og behag. Bilen har en mengde funksjoner som kan velges ved hjelp av stemmestyring.

Er du interessert i tøffe, klassiske biler? Les om det her!

To av skjermene i bilen. Den nederste gir mulighet for justering av blant annet klimaanlegget, og er skrivepad. Foto: ©Morten Larsen

Konklusjon

Audi e-tron Sportback quattro er en bil vi ikke har problemer med å anbefale. Til tross for anselig tyngde er den lettkjørt og lettbent i trafikken. Kort lånetid gjorde at vi ikke fikk testet verken ladetid eller strømforbruk, men med et utgangspunkt på over 40 mil stemte forbruket godt med distanse vi kjørte. Dette er en bil i et prisleie som gjør den uoppnåelig for mange. Kanskje noen flere kan nå gå gleden av en flott bil hvis de aksepterer litt kortere rekkevidde, for 50-versjonen av bilen er slett ikke dårlig, hvis man kan leve med en rekkevidde på 30 – 35 mil. Det viktige i vår verden er likevel at Audi e-tron nå har fått et design den fortjener.

Husk bildegalleriet under teknisk info!

Kort teknisk info

Audi e-Tron quattro 50 55
Motor el, kW 230 300
Dreiemoment, max, Nm 540 664
Batteritype Lithium Ion Lithium Ion
Spenning, Volt 400 NA
Kapasitet, kWh 71 95
Hurtiglading, max kW 120 150
Internlader, kW 12 12
Regnerering, max kW NA NA
Lengde/bredde/høyde, m 4,90/1,94/1,62 4,90/1,94/1,62
Svingdiameter, m 12,2 12,2
Akselavstand, m 2,93 2,93
Bakkeklaring, cm 17,2 17,2
Vekt, kg 2.445 2.555
Nyttelast, kg 545 595
Taklast/kuletrykk, kg max 75/80 75/80
Tillatt hengervekt u/brems, kg 750 750
Bagasjerom, ltr VDA 615/1.665 615/1.665
Akselerasjon 0 – 100, sek 6,8 5,7
Toppfart, km/t 190 200
Forbruk, kWh/100km WLTP 26,3–21,6 26,4–22,4
Rekkevidde, km WLTP 280 – 344 370 – 443
Pris eks lev., fra, kr 518.600 682.800
Pris testbil, kr   974.100