1,99 sekunder 0 til 100!

I Paris skjulte det seg en superbil under et rødt laken. Hva var det? Enda en 12-sylindret bil for de styrtrike i araberverdenen? Joda, vi gjettet riktig, men bare delvis.

Det er president og administrerende direktør i selskapet Aspark, Masanori Yoshida, som fronter dette underet vi fant i en krok på Paris-utstillingen Mondial nylig.

Aspark Co. Ltd forteller om seg selv at de er Asias ledende innen bilbransjen, og de ekspanderer til nye markeder og ønsker å vokse internasjonalt.

Se flere bilder i bildegalleriet lenger ned på siden!

Prosjekt OWL er visjonen til Masanori Yoshida, som ønsker å produsere verdens raskeste og luksuriøse fullelektriske superbilen. Han ønsker å tilby denne til en utvalgt gruppe kunder, ettersom kun 50 eksemplarer av denne bilen vil bli produsert.

– Idéen om å utvikle bilen sprang ut fra tanken om å konstruere noe som verden til nå ikke har sett maken til. Min videre visjon er å tilby ytterligere topp premium kjøretøy til alle kundenivåer i verden, men OWL er vårt startprosjekt, og vi vil sørge for at dette blir en suksess, forteller Masanori Yoshida.

Mye tyder på at disse 50 bilene blir revet bort. Det er ikke hver dag man får muligheten til å kjøpe en bil som kan overføre de enorme kreftene via fire små kontaktflater på asfalten og sørge for at bilen går fra 0 til 100 km/timen på bare 1,99 sekunder. Merk at dette er tiden som Aspark står for. De har gjort tester der bilen har gått på 1,89 sekunder til 100.

Problemet med en så rask akselerasjon består i å få kreftene ned i asfalten uten at det bare blir hjulspinn. Firehjulsdrift og torque vectoring kommer her inn som viktige elementer. Bilen har også et ekstremt lavt tyngdepunkt og svært lav luftmotstand.

Mye av profileringen av bilen går på at dette er en bil som parkerer alt annet når det snakkes om akselerasjon. Men det betyr ikke at dette har gått på bekostning av komfort. Her er det både godt med varme og aircondition.

Interiøret bærer preg av at det ikke er spart på noe. Her er instrumenteringen heldigital, med det som ser ut som en tv-skjerm både for passasjer og fører. Foto: Aspark

Hele karosseriet er i karbonfiber, og bremsene 6-pot foran, 4-pot bak. Skivene er keramiske. Bilen som sto utstilt i Paris var prototyp nummer 2 og et viktig milepunkt for fabrikken, som fortsetter utviklingen av bilen. Den første bilen skal leveres til en kunde i 2020.

Masanori Yoshida, president og adm direktør i Aspark. Foto Aspark

– Vi tar sikte på å få vanlige superbiler til å virke trege, sier Yoshida. – Når trafikklyset skifter til grønt vil uglen OWL drepe sitt bytte når den akselerer til 100 på under 2 sekunder. Hjertet ditt vil rase av gårde også, velkommen til uglens verden!  Masanori Yoshida

 

 

 

Kort teknisk info
Motor                                         4PMSM
Ytelse, min                             860KW – 1150hk
Dreiemoment                          885 Nm
Batteri                                        Lithium Ion celler
Kapasitet, min                          50 KW
Hurtiglading                             Ja
Volt, min                                    750 V
Lengde/bredde/høyde, m   4,79/1,93/0,99
Akselavstand, m                      2,75
Vekt, kg                                      1.460
Nyttelast, kg                              NA
Bagasjerom                                NA
Akselerasjon 0 – 100, sek       1,99
Toppfart, km/t                           280
Rekkevidde, km                         300