Opel har lansert en rekke gode nyheter, og vi var spente på nye Opel Astra. Den innfridde, og mens vi testet bilen tikket meldingen inn om at den var kåret til «Årets bil 2016» i Genève. Det ble bestemt av 58 motorjournalister fra 22 land.
Knall rød og med spennende design står bilen og venter på oss. Sammen skal vi kjøre noen mil og finne ut hva den er god for. På litt avstand ser vi at nye Opel Astra har en klar kileform. Fronten er velproporsjonert og pen, men bærer ikke preg av nytenkning. Derimot er sidevinduene inkorporert i et sort felt som går fra en spiss ved sidespeilet og ender i en vipp opp på bakdøren. Der forenes feltet med et tilsvarende felt for bakruten. En spennende løsning. Resten av bakstussen antyder at Alfa Romeo Giulietta har vært inspirasjonskilden.
Bak rattet ser vi at antall knapper og brytere har vært utsatt for en kraftig opprydding. Antall knapper er redusert fra hele 52 ned til 31. Rattet er justerbart i fire retninger og utstyrt med betjening av blant annet fartsholder og radio.
Vår testbil var utstyrt med 8-veis elektrisk justering med minne, ventilasjon og massasje i førersetet. Sidestøtten kan justeres slik at den passer til akkurat din kropp, og var svært gode å sitte i. Baksetepassasjerene sitter også godt, med setevarme og to USB strømuttak tilgjengelig. De innvendige målene er økt med et par cm i bredden og høyden.
Bagasjerommet tar 370 liter. Når baksetet er slått ned er det plass til 1210 liter opp til toppen av forseteryggen.
Avansert hovedlys. Opel Astra er svært god å kjøre, og den er lettkjørt. Men unngå brede vinterdekk med lavprofil, som vår bil var utstyrt med. Det var ingen suksess når snøen lavet ned – og det er det heller ikke på andre biler.
De store nyhetene i bilen er IntelliLux LED Matrix hovedlys. Et imponerende system som både gir godt lys, men også avansert teknologi. Automatisk nedblending har vi sett før, men kun i svært kostbare biler. Nå kan du la fjernlyset stå på uten å bekymre deg om du blender møtende trafikanter med lys. Du kan se at fulltlyset på Astraen slukker akkurat der trafikanten er, mens området rundt fortsatt er opplyst. Opel informerer oss at dette gir 30 – 40 meter lengre sikt, og i 80 km/t kan objekter oppdages ca 1,5 sekunder tidligere. Kjøretøyer du kjører bak vil også bli skånet for fjernlyset på bilen.
Og det er mer: Opel OnStar. Dette systemet har eksistert i USA i noen år, og det er Opel som introduserer tjenesten i Europa. Ved å trykke på en knapp kommer du i kontakt med en person som kan hjelpe deg med mye forskjellig. Foreløpig er systemet satt opp med 8 språk. Lurer du på hvor nærmeste bensinstasjon er? Eller finnes det en god restaurant i nærheten? Når du har bestemt hvor du skal, kan betjeningen laste destinasjonen ned på navigasjonssystemet i bilen, og så er det bare å følge anvisningene. Stort enklere kan det ikke bli.
Nyttig funksjon. Skulle uhellet være ute og du for eksempel kjører i grøfta, vil systemet automatisk ringe opp og betjeningen kontakter deg. Som igjen kan bestille kranbil, ambulanse eller hva som måtte være nødvendig. Det finnes en app du kan ha på telefonen. Sett at du sitter på et spisested og lurer på om du glemte å låse bilen. Da kan du med app’en låse den fra der du sitter. Og hvis du har parkert på en stor parkeringsplass, men ikke husker hvor – kan du med app’en få Astraen til å blinke eller tute eller begge deler slik at du lettere finner den. Genialt? Ja!
Og det er mer; Opel Eye er en utstyrspakke som gir deg avlesing av trafikkskilt, automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling og filholderassistent som styrer bilen inn i kjørefeltet igjen hvis føreren er uoppmerksom og bilen kommer ut på veikanten. IntelliLux hovedlys kommer som standard i Premium utstyrspakke.
Nye Opel Astra kan leveres med et utvalg motorer; en tresylindret bensinmotor med turbo på105 hk, en 1,4 liters turbobensin på 150 hk, og 1,6 diesel i to versjoner.
Prisene begynner på kr 234.900, vi vil anbefale at du spanderer en versjon rikelig med utstyr, for her har du en bil med avansert utstyr som ikke koster all verden. Vi koste oss med oppvarmet ratt, men savnet adaptiv fartsholder.
Kort teknisk info
Motor, volum/hk 1,4/150
Lengde/bredde/høyde, m 4,37/1,87/1,48
Svingdiameter, m 10,56
Akselavstand, m 2,66
Bagasjerom 370/1.210
Tilhengervekt uten brems, kg 620
Akselerasjon 0 – 100, sek 8,5
Toppfart, km/t 215