Feirer 50 år med Morgan +8!

Selv om 50-tallet var preget av et par Morgan-biler som vant det meste av isbanerace og bakkeløp, var merket i 1968 forholdsvis ukjent i Norge. Men i 1968 ble Morgan +8 lansert, og med ett var Morgan en elsket bil. Denne helgen var det stor feiring i hjembyen Malvern.

En Morgan skal brukes. Her er artikkelforfatteren under Vassumløpet, et historisk bakkeløp.

For min egen del «oppdaget» jeg Morgan ca 1966 i en bok jeg kjøpte i en bokhandel for en billig penge. Det var et bilde av en Morgan +4 i fint driv i en sving på Silverstone. Motoren var fra Triumph TR2, en bil jeg likte svært godt. Jeg lærte at Morgan også laget en litt mindre versjon; Morgan 4/4. Den hadde en liten Fordmotor.

Se bildegalleri med flere bilder nederst på siden!

Senere ble det innkjøp av en rekke bøker om Morgan. Og jeg lærte at H.F.S. Morgan brøt en lang familietradisjon med prester på grunn av sine talenter på det mekaniske området. Han likte å sykle, men han ville ikke ha motorsykkel. Sykkelbiler, eller trehjulinger var begynt å dukke opp, og Harry Morgan gikk i gang og konstruerte sin egen. Dette var i 1908, og Morgan gikk til innkjøp av en 7-hesters Peugeot motor. Bilen han konstruerte hadde et genialt chassis og en forstilling bestående av to stag hvor styrespindelen gled opp og ned for å gi fjæring på forhjulene. Konstruksjonen var nesten identisk til den som finnes på bilene den dag i dag, hvis vi ser bort fra Areo8.

H.F.S. Morgan med en racerversjon av sin sykkelbil.

Flere av vennene hans ba H.F.S. Morgan om han kunne lage en sykkelbil til dem også, så da var ikke veien lang til å etablere Morgan Motor Company. Året var 1909. H.F.S. Morgan så verdien av å vise hva bilen hans kunne prestere, så da ble den påmeldt Brooklands, en velkjent racerbane i England hvor fartsrekorder ble satt. Der skapte Morgan sensasjon ved å sette flere fartsrekorder med sin bil.

Men det var Morgan +8 vi skulle fortelle om. Min første kontakt med en +8 var i 1969. Vi var en liten og entusiastisk gjeng sportsvognentusiaster som møttes på Rodeløkken kafé på Bygdøy. Alle utviste ærefrykt da en Morgan +4 dukket opp. Husk at dette var på en tid da entusiastbiler var en virkelig sjeldenhet i trafikkbildet. En +4 var noe nær uoppnåelig. Men så trillet nesten øynene ut av hodene våre; sannelig kom det ikke buldrende inn på parkeringsplassen en splitter ny Morgan +8 også.

Opp med panseret, og alle beundret den kompakte Rover V8-motoren som var klemt inn under det lave motorlokket med de velkjente kjøleribbene. Bilen var litt lenger, litt bredere og litt lavere, og alle var nesten stumme av beundring.

Vi skriver ca 1970, og Peter Linney rullet inn på bensinstasjonen.

Mitt neste møte med en Morgan +8 var om mulig enda mer sjokkerende. Min første dag i ny jobb som servicemann på bensinstasjonen BP Frogner i Balders gate. Tidlig på formiddagen står jeg inne ved kassa-apparatet da jeg hører en tydelig buldring, og inn mellom pumpene ruller en knall gul Morgan +8. Ut kryper en kul type, som viser seg å hete Peter Linney. Han var fast kunde, og ønsket å levere bilen til oljeskift og smøring. Det ble selvsagt min jobb å kjøre bilen inn på smøregrava, men jeg var ansett for fersk til å gjøre jobben. Det ble det snart forandring på.

Peter Linney er kjent mote- og bilfotograf, og senere viste det seg at han var fotograf for selveste Peter Morgan og fabrikkfotograf! Året etter stilte han med en fabrikkny sølvgrå +8 med aluminiumskarosseri.

Nå var det 50-årsjubileet til Morgan +8 vi skulle fortelle om, men jeg må bare nevne at i 1972 ble jeg selv eier av en Morgan. En +4 som jeg fortsatt eier. Denne bilen var en av de to som jeg nevnte innledningsvis, kjøpt ny på Morgan-fabrikken av Erik Hellum i 1954 og kjørt i flere bakkeløp og israce på 50-tallet. Hellum var datidens Petter Solberg, og vant det meste.

Artikkelforfatteren i fint driv opp Vassumbakken i 2015. Foto: Per Arne Larsen

Jeg holder tradisjonen vedlike, og deltar på ett og annet historisk bakkeløp og baneløp med bilen.

Starten går i Gardermoen Memorial. Martin Schanke starter.

Men som sagt; det er Morgan +8 det skal dreie seg om. Det dukket opp flere biler, blant annet sto en bokhandler på Gjøvik for importen av et fint eksemplar. Men virkelig fart i antall +8 ble det ikke før Knut Hallan startet Roadster Square og etter hvert ble offisiell importør for Morgan i Norge.

Knut Hallan var en driftig importør av Morgan. Idag er det Insignia i Oslo som er importør.

Nå triller det et behagelig antall Morgan +8 rundt i landet, den ene blankere og finere enn den andre.

Easter Parade i 2002 i regi av Roadster Square og Knut Hallan. Rådhusplassen i Oslo, som nå er stengt for biler.

Denne helgen feirer 109 år gamle Morgan Motor Company 50 år med produksjon av Morgan +8. Jeg ble oppmerksom på jubileet da jeg besøkte bilutstillingen i Genève i mars. Der hadde de stilt ut en jubileumsmodell med en 4,8 liters BMW V8-motor på nesten 370 hester. Bilen er en konkurranseversjon av Morgan +8.

Morgan Motor Company har lagt noen litt vanskelige år bak seg, og fabrikken – som for en del år siden ble solgt – er nå kjøpt tilbake. Det var derfor jubileumsfeiring med et arrangement på fabrikken og et bakkeløp på legendariske Prescott.

Den aller første Morgan +8 som ble laget, en prototyp, var utstilt i Geneve. Bilen er fortsatt i fabrikkens eie.

Kort teknisk info

Motor                                                                  BMW 4.799 ccm V8
Girkasse                                                             BMW 6-trinns manuell (aut. tilgjengelig)
Ytelse, hk                                                              367
Dreiemoment, Nm                                              490
Drivstofforbruk, l/mil blandet kjøring          1,21
Drivstofftank, liter                                               55
Co2, g/km                                                                282
Lengde/bredde/høyde, m                                   4,01/1,75/1,22
Vekt, kg                                                                    1.100
Akselerasjon 0 – 100, sek                                    4,5
Toppfart, km/t                                                       249