Plug-in hybridbiler kommer!

Toyotas nye, ladbare hybridbil, Prius Plug-in Hybrid gir deg privilegier forbeholdt elbiler. Vi har prøvekjørt den.

First Drive (Brüssel): Toyota satser knallhardt på hybridteknologien. Dette er en satsing som har gjort det mulig for folk å få seg en rimelig hybridbil. Toyota Yaris Hybrid er ett eksempel. En rask opptelling viser at inklusive premium-merket Lexus kan Toyota nå tilby hele 8 forskjellige fullhybrid biler.

Nå er riktignok tre av dem varianter over temaet Prius, men her er det hybridbiler for enhver smak.

Optimisme

Toyota ble satt kraftig tilbake for en tid tilbake av flere grunner. Den viktigste var nok naturkatastrofen i Japan. Daglig leder i Toyota Norge, Lars Erik Årøy ser atskillig mer optimistisk på situasjonen nå:

– Vi ble satt litt tilbake, men er nå snart tilbake der vi skal være. Toyota har nå en markedsandel i Norge på 12,5%, og vi skal opp i 15%.

Informasjonsansvarlig Espen Olsen forteller til Drive at det i Europa ble solgt 503.000 nye Toyota i perioden januar til juli i år, det er en økning på 5% i forhold til i fjor. Avensis hadde en økning på 7%, Yaris Hybrid +25% og Camry + 65%. Av disse var 115.000 fullhybrider.

– Hydrogen og brenselcelle i biler kommer nok, men vi må bare innse det er en stund til. I mellomtiden har Toyota valgt å satse på drivstoffgjerrig hybridteknologi. Hittil har Toyota produsert 4,3 millioner hybridbiler siden den første Prius ble lansert i 1997. Andre generasjon kom i 2003, og tredje og nåværende Prius ble lansert i 2009, påpeker Espen Olsen.

– I juni fikk vi presentert en 7-seters Prius, og i disse dager ankommer en oppladbar Prius til bilforhandlerne. Kort fortalt har en Toyota Prius Plug-in et større batteri som gjør at man kan kjøre lenger fullelektrisk, og mulighet for å lade dette opp mellom kjøreturene. Under kjøring er det ikke mulig å lade opp Plug-in delen av batteriet, bare hybriddelen, forteller Olsen.

Vi fikk prøvekjøre den nye bilen, og sjefen for utviklingsavdelingen, Yohichi Sugiura forteller til Drive at det er en del utfordringer som man må ta hensyn til når det gjelder ladbare hybridbiler. Han nevner vekt, konstruksjon, kostnader, rekkevidde og infrastruktur (strøm til lading).

– Vi har tatt sikte på at daglige småturer skal foregå kun med den strømmen som er på batteriet, mens man på langturer kjører normal hybrid, forteller Yohichi Sugiura.

Protyptesting

Toyota gikk grundig til verks ved uttesting av bilen før produksjonen ble igangsatt. Bilfabrikkene lager alltid en del prototyper som gjennomgår alskens tester for å avdekke feil. I forbindelse med den første Prius som kom i 1997 ble det laget 5 prototyper. Før andre generasjon skulle settes i produksjon laget de 200 prototyper.

Denne gang laget de hele 500 biler som ble distribuert rundt til de forskjellige markedene for uttesting. Norge fikk 10 eksemplarer, hvorav én ble benyttet som postbil.

Prius Plug-in kan kjøres ca 25 kilometer som ren elektrisk bil før bensinmotoren må starte og sørge for fremdriften. På prototypene gikk bilen derfor elektrisk (EV) fra start, inntil batteriet var utladet. En av de tingene som ble rapportert tilbake fra Norge, var at EV burde kunne spares til man kommer til en by hvor det er fordelaktig å kjøre kun elektrisk. Det var et ønske som ble oppfylt på produksjonsmodellen.

Espen Olsen forteller at undersøkelser som er gjort i Europa viser at 70% av bilistenes reiser er på 25 km. 23% av reisene er 100 km som foretas gjennomsnittlig en gang i måneden.

En ladbar hybridbil trenger et større batteri. Det medførte for Prius Plug-in en vektøkning på 38 kilo.

Den hadde vært større hvis det ikke hadde vært for at Toyota samtidig gikk over fra nikkel-metall-hydrid til lithium-ion-batteri. Totalt veier Prius Plug-in 55 kilo mer enn en vanlig Prius.

Inneværende år regner Toyota Norge med å selge 250 biler, følgende år er målsettingen å selge 500 biler. 25% av bilene vil gå til private, 75% til såkalt flåtesalg.

Lars Erik Årøy påpeker at bilen er veldig spesiell når det gjelder utslipp av NOx. 3 milligram per kilometer regnes for å være lite, Prius Plug-in slipper bare ut 0,9 mikrogram per kilometer. NOx er som kjent utslippet som gir forurensingsproblemene under spesielle metereologiske forhold, spesielt om vinteren.

– Hvis vi sammenligner en dieselbil i samme størrelse, betyr det at man kan kjøre i et halvt år med en Prius Plug-in og først da har man sluppet ut det samme som en dieselbil slipper ut på én dag!

Kan man så lade bilen hjemme i garasjen? Ja. Det ideelle er å koble ladekabelen til en 16 ampere kurs, men en vanlig 10 ampere går også bra, men regn med noe lengre ladetid. Ønsker man å lade på en tid av døgnet hvor strømforbruket er lavt, kan en timer på dashbordet stilles inn for dette.

En fordel med Prius er at bilen er definert som en “ladbar motorvogn”. Det betyr at den kan parkeres på p-plasser for elbiler.

Oslo, Stavanger og Bergen har informert sine parkeringsvakter om at denne typen biler er å definere som en ladbar motorvogn, og har samme rettigheter som elbiler når det gjelder parkering. Kollektivfeltet har man derimot ikke lov til å kjøre i, men som delvis elektrisk bil kommer Prius Plug-in gunstig ut på drivstofforbruket i kjøresyklusen som benyttes når importavgiften fastsettes.

Testen

Vi var opptatt av å finne ut hvordan Prius var i full elektrisk modus, og valgte derfor dette ved å trykke på EV-knappen på dashbordet. Lydløst trillet vi ut fra parkeringsplassen og ut på motorveien. Bilen var overraskende kvikk og responsen på gasspedalen var fin. Topphastigheten er 85 km/t i EV-modus, men på mer forstads-pregede veier var bilen kjempefin å kjøre. Vi kunne selvsagt spart mer på opplagret strøm, for vi ønsket jo å se hvordan den var å aksellere med. Med gassen i bunnen startet bensinmotoren, men straks vi modererte bruken av gasspedalen stanset motoren og vi var i full EV-modus igjen.

Vi kunne nok kjørt de 23 kilometerne hadde vi spart mer på opplagret energi ved å kjøre økonomisk, men så er det en trøst at batteriet kan lades opp på 1,5 time igjen. Så vi parkerte bilen, fikk en god innføring i bilens virkemåte, litt mat, og kjørte igjen videre med fulladet batteri.

Denne gangen valgte vi hybrid-modus, og sparte på batteriet til vi kom inn i byen. Underveis fikk vi anledning til å studere hvordan energien tas opp og lader hybriddelen av batteriet, og hvordan elmotoren bidrar til å gi ekstra krefter når dét var nødvendig. Bilen er dessuten stillegående, har komfortabel fjæring og er lett å kjøre.

CVT-girkassen oppfører seg pent, det er bare når man kjører aggressivt at turtallet blir litt høyt og en tanke anmasende. Forøvrig er Prius Plug-in som å kjøre en vanlig Prius.

Den leveres i to utstyrsvarianter; Advance og Premium, som ikke kan sammenlignes med vanlig Prius. Førstnevnte har LED både som kjørelys og hovedlys, nøkkelfri, fartsholder, Head-up-display (HUD) og 6,1″ skjerm med ryggekamera, for å nevne noe.

Premium leveres i tillegg til dette blant annet med regnsensor, vannavstøtende sidevinduer foran, parkerinsassistanse, adaptiv fartsholder, navigasjon med HUD-display, JBL lydanlegg og radarbasert Pre-Crash system. Slett ikke dårlig utstyrt, altså.

Toyota Prius PlugIn har såkalt head-up display hvor man får opp informasjon på frontruten. Som hastigheten vises her.

Sikkerhet

Bilen leveres i Norge med PreCrash-systemet og adaptiv fartsholder på Premium utstyrsnivå.

Pre-Crash-systemet er et viktig middel for å øke sikkerheten, vel og merke hvis det ikke blir en sovepute. Det er ikke laget for at føreren skal kunne skrive tekstmeldinger på mobiltelefonen i den tro at elektronikken “ser” veien for en. Da bærer det galt avsted.

Bilen har 7 kollisjonsputer, og EuroNCAP har gitt vanlig Prius en score på 88% på voksne og 82% på barn.

Forbruk og miljø

Vår første kommentar når det gjelder hybridbiler er at man må kjøre fornuftig dersom man skal ha noen nytte av miljø- eller kostnadsfordelene. Kjører man uøkonomisk fra før, vil ikke en Prius hjelpe mye. Du kan spare mye ved å tenke systematisk og økonomisk når du kjører, og kan da spare mye med en vanlig bil. En hybridbil gir deg mer igjen for økonomisk kjøring.

Vår andre kommentar er at Prius Plug-in etter vårt syn mest er for de som ønsker å gi sitt ypperste bidrag til et godt og bærekraftig miljø, som det heter. Prius Plug-in koster 40.000 mer enn en vanlig Prius, noe som det tar tid å spare inn igjen ved å kjøre elektrisk. Faktisk påpekte Rolf Hagman i Transportøkonomisk Institutt (TØI) under et seminar i regi av Toyota Norge at man må kjøre en Prius Plug-in hver dag i 12 år for å spare inn merprisen.

På den annen side kan man skåne miljøet. Vi har nevnt at Prius Plug-in i kjøresyklusen bare slipper ut 0,9 mg/km NOx, og TØIs Hagman har ved praktiske tester under nordiske forhold målt 30% mindre utslipp av CO2 med Prius Plug-in i forhold til en vanlig Prius.

En annen og litt humoristisk fordel med bilen, er hvis du ønsker å snike bilen så å si lydløst opp foran huset når du med litt dårlig samvittighet kommer hjem en sen kveld. Da kan du gjøre nettopp dét ved å sette bilen i EV-modus når du nærmer deg huset.

Vår konklusjon er at bilen har mange interessante sider, men er nok spesielt i fokus for bilister med omtanke for både globalt og ikke minst lokalt miljø. Det skyldes pristillegget på Plug-in-versjonen av Prius.

 

 

Tekniske data
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Pris Advance, kr 339.400
Pris Premium, kr 384.400
Motorkonfigurasjon 4 på linje
Slagvolum, cm3 1797
Motoreffekt, hk/kW 99/73
Elmotor effekt, kW/hk 60/82
Total effekt hk/kW 136/100
Co2-utslipp (g/km) 49
Nox-utslipp (mg/km) 0,9
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,21
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,7
Toppfart, km/t 180
Svingdiameter, meter v/hjul 5,2
Lengde (mm) 4.480
Bredde (mm, inkl speil) 1.745
Høyde (mm) 1.490
Bagasjerom min/maks liter 443/1.118
Drivstofftank (liter) 45
Akselavstand (mm) 2.700
Sporvidde for/bak 1.525/1.520
Bakkeklaring, cm N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A
Vekt (kg) 1.425
Nyttelast 415
Drivstoff Bensin
Girkasse CVT