I 1913 ble den aller første Aston Martin laget. Det skal markeres skikkelig.
Det var den velstående og motorsportinteresserte Lionel Martin som fikk med seg Robert Bamford i et partnerskap og etablerte selskapet Bamford & Martin Ltd. Det holdt til i beskjedne lokaler i South Kensington.

Lionel Martin hadde kjørt en blodtrimmet Singer i bakkeløp og var skikkelig bitt av basillen. Bakken han trivdes best i var Aston Clinton Hill, og det sies at han hadde betydelig suksess med kjøringen sin her.

Bil nummer én ble laget i løpet av 1913, og besto av et Isotta Franchini chassis med en 1,4 liters Coventry-Simplex motor. De to gründerne ga bilen sitt navn etter bakken de hadde suksess i og Lionel Martin – altså Aston Martin. Den ble brukt i noen få løp før den ble satt vekk på grunn av første verdenskrig.
Etter krigen, i 1919, ble det bygget en bil til etter samme prinsipp, og deretter to biler til som ble modifisert for å bli mer konkurransedyktige i 1,5-liters klassen. På denne tiden trakk Richard Bamford seg ut og Lionel Martins hustru overtok ledelsen av firmaet sammen med sin mann.
Deretter ble den ene bilen etter den andre laget, stadig med forbedringer og kundene begynte å strømme til. Midt på 20-tallet kom en pengesterk investor inn i bildet, som mente en avansert, 16-ventilers motor måtte lages.
Resultatet var økonomiske problemer, fabrikken måtte stenge og det meste så mørkt ut. De fikk fabrikken på fote igjen med nye eiere, men fra da av var det som en forbannelse hvilte over Aston Martin; stadige økonomiske problemer og skiftende eiere skulle følge firmaet opp gjennom alle år.

Til tross for dette har Aston Martin klart å lage noe av det mest ettertraktede som er laget av biler som har vunnet store seire på racerbanene. Biler av høy kvalitet og banebrytende design av ypperste klasse.

Vi nevner navn som Aston Martin Ulster TT, Aston Martin Le Mans og Aston Martin International på 30-tallet. Alle biler som vant store race og som i dag er verdifulle klenodier.

I 1947 overtok traktorfabrikanten David Brown. Han kjøpte også opp Lagonda slo sammen de tekniske avdelingene i de to fabrikkene. I 1950 kom resultatet i form av Aston Martin DB2. Senere kom DB3 og 4. DB5 ble verdensberømt som bilen til James Bond. I senere filmer har Bond hatt flere og nyere Aston Martin.
50-tallet brakte også med seg stor suksess på racerbanene. Det var det DBR3 med legendariske førere bak rattet som sørget for.

Aston Martin har vært forfulgt av økonomiske problemer og den berømte fabrikken har hatt en rekke eiere og eierkonstellasjoner. Blant annet engasjerte Ford seg i fabrikken. I 2007 kjøpte Prodrives styreformann David Richards fabrikken ved hjelp av Kuwait-baserte investorer. Ford fortsatte sitt engasjement i firmaet med en aksjeandel.
Spekulasjonene gikk om nye eiere i 2012 inntil det den 6. desember i fjor ble offentliggjort at et investeringsselskap kjøpte 37,5% av aksjene og sprøytet inn 1.100 millioner kroner i firmaet.
Motorene lages i dag i Køln, produksjonen av Aston Martin Rapide ble nylig flyttet tilbake til Newport Pagnell, og moderne testfaciliteter er opprettet ved Nürburgring i Tyskland.

Så fyller altså Aston Martin tross alle spådommer 100 år, og fremtiden ser lysere ut enn på lenge. Jubileet skal markeres hele året, med uken 15. – 21. juli hvor det skal foregå mye både ved hovedkontoret i Gaydon og i Newport Pagnell.

Dagens konsernsjef er Dr. Ulrich Bez, en mann med visjoner og solide motorsportinteresser. Vi gratulerer Aston Martin med jubileet og skal følge det som ser ut for en svært spennende fremtid for den berømte bilfabrikken.